McKinsey: Roboti dokážu zvládnuť asi 30 % práce v bankách, ale zamestnanosť neohrozujú

, NYT Foto: SITA/AP

Asi tretina práce v bankách už môže byť automatizovaná vďaka technológiám. Vyplýva to zo správy spoločnosti McKinsey. To by mohla byť zlá správa pre milióny ľudí, ktorí pracujú vo finančnom sektore.

Správa ale nepredpokladá masívne zníženie počtu zamestnancov, skôr jej autori predpovedajú, že "aplikácia kognitívnych technológií na kapitálových trhoch môže znížiť rozpočty a uvoľniť kapacity pre tímy, aby sa sústredili na činnosti s vyššou hodnotou, ako je výskum, či riadenie vzťahov so zákazníkmi."

V ôsmich bankách, ktoré skúmala McKinsey, počet zamestnancov nemusí nevyhnutne korelovať s efektívnosťou, akú by získali nasadením technológie. Je to preto, že sa automatizujú úlohy, a nie práca. Technológie s väčšou pravdepodobnosťou dokážu znižovať pracovnú záťaž jednotlivca, ale nedokážu eliminovať celý rozsah jeho úloh.


Štúdia McKinsey zadefinovala štyri oblasti, kde by technológie pomohli:

– Inteligentné pracovné toky: smerovanie a integrácia úloh, ako je vybavovanie klienta, či písanie reportov na konci mesiaca.
– Strojové učenie: aplikácia pokročilých algoritmov na veľké množiny údajov na identifikáciu modelov, ktoré pomáhajú pri rozhodovaní v oblastiach, ako je prezentácia myšlienky, kontrola výrobkov a sledovanie obchodu.
– Procesing prirodzeného jazyka: zahrnutie reči a textu dokumentácie a otázok týkajúcich sa služieb zákazníkov do štruktúrovaných a prehľadávateľných údajov.
– Kognitívne prostriedky: Počítačová interakcia s ľuďmi, používaná napríklad v klientskych centrách, helpdeskoch a v iných interných kontaktných strediskách.


Niektoré banky už prešli automatizáciou v oblasti výskumu a analýzy, zmluvnej interpretácie, údajov a procesov služieb zákazníkom. Podľa McKinseyho však "väčšina bánk je zatiaľ iba v počiatočnom štádiu porozumenia potenciálu, ktorý ponúkajú kognitívne technológie".

"Máme napríklad menej predajcov a obchodníkov, ale viac inžinierov a programátorov," uviedol Jamie Dimon, predseda a výkonný riaditeľ spoločnosti JPMorgan Chase, v nedávnom rozhovore na LinkedIn. "Tieto veci nám dávajú príležitosť využiť naše zdroje a aplikovať ich niekde inde. Dnes používame roboty, čo nám ale nebudeme brániť v tom, aby sme otvárali maloobchodné pobočky," povedal Dimon. "Nebudeme nám to brániť, aby sme mali súkromných bankárov, alebo aby sme rozšírili rad investičných bankárov v krajinách ako je Afrika, kde na trhu nepôsobíme. Máme všetky tieto možnosti rastu a vždy nájdeme spôsoby, ako byť efektívnejší. Vytváranie väčšej efektívnosti vytvára kapitál, vytvára nové príležitosti."

Nie všetci ale zdieľajú takýto optimizmus. V prieskume LinkedIn, kde oslovili  viac ako 1000 finančných odborníkov, 25 % respondentov uviedlo, že považuje automatizáciu za hrozbu na pracovnom trhu. "Za 10 rokov bude spoločnosť Goldman Sachs podstatne menšia počtom zamestnancov než je dnes," povedal Daniel Nadler, generálny riaditeľ spoločnosti Kensho, ktorá počíta s bankou ako so zákazníkom aj investorom, pre New York Times ,

Súvisiace články

Aktuálne správy