Prečo sú investori ochotní platiť tak veľa správcom fondov za ich slabé výkony

, quartz Foto: TASR/AP;thinkstock

Správcovia aktívnych fondov získali v poslednom čase veľa negatívnej publicity, najmä kvôli tomu, že si účtujú vysoké poplatky ale dosahujú iba nízke výnosy.

Tento týždeň britský dozorný úradník z týchto dôvodov vyčíta britskému britskému hospodárskemu priemyslu 6,9 bilióna libier (9 biliónov dolárov) a citoval znepokojujúce nedostatok súťaže ako hlavnú príčinu.

Britský regulátor finančného trhu, Financial Conduct Authority, vo svojej aktuálnej správe uviedol, že sektor správy aktív sa môže pochváliť priemerným ziskom vo výške 36 %. To je lepší výkon, ako čo dokáže dosiahnuť akékoľvek iné odvetvie v krajine, od ropných, cez softvér až po farmaceutické spoločnosti. Vysoké marže, veľký rozsah ziskov, a slabá konkurencia. Takto si správcovia aktív dokážu zarobiť veľa peňazí, aj napriek tomu, že keď ich výkonnosť je slabá. V skutočnosti sa iba 13 % aktívne spravovaných kapitálových fondov vo Veľkej Británii dokázalo vlani prekonať širší trhový referenčný index.

V takomto prostredí je ľahké pochopiť, prečo lacnejšie pasívne fondy, ktoré jednoducho kopírujú referenčné indexy, sú dnes natoľko populárne. Ale FCA varuje, že aj pasívne fondy môžu byť pre investorov zlé riešenie.  Aktívne ani pasívne fondy, po odpočítaní nákladov, nedosahujú lepšie výkony ako ich referenčné indexy. Čiastočne je to preto, že indexy neodrážajú reálne náklady na investovanie, dokonca aj tie najlacnejšie indexové fondy vyberajú určité poplatky. Ako FCA konštatuje, investori vložili do pasívnych fondov s výrazne vyššími poplatkami ako priemer , asi 6 miliárd libier. A to bez zjavného dôvodu.

Aký majú na to dôvod?

Túto otázku si položili aj v FCA, v spolupráci s on-line investičnou platformou  na vyhodnotenie údajov o kliknutiach miliónov zákazníkov zistili, že menej ako 9 % prehliadačov si nechalo zobraziť stránku s poplatkami za využívanie fondu. Zákazníci si iba v 0,1 % prípadov nechali zoradiť fondy na základe poplatkov. Namiesto toho pravdepodobne až nadmerný dôraz kládli na výkony z minulosti, o ktorých dobre vedia , alebo by mali vedieť, že nikdy nie sú zárukou budúcich výsledkov.

Súvisiace články

Aktuálne správy