Nová kolektívna zmluva vo VW: Platy porastú, jeden deň dovolenky navyše a jednorazovo 500 eur

, SITA;ČTK Foto: SITA/Marko Erd;TASR/Michal Svítok

Štrajk sa v bratislavskom Volkswagene skončil. Moderné odbory Volkswagen a ich zamestnávateľ sa v nedeľu dohodli na novej kolektívnej zmluve, podľa ktorej sa platy zvýšia o 14,2 % postupne do novembra 2018. Zároveň zamestnanci dostanú jednorazovú platbu vo výške 500 eur. Ako na brífingu informoval predseda odborov Zoroslav Smolinský, zamestnanci tiež nad rámec zákona dostanú jeden deň dovolenky.

Novú kolektívnu zmluvu dohodli Moderné odbory Volkswagen a ich zamestnávateľ na viac ako dva roky, od 1. júna do 31. augusta 2019. "Týmto spôsobom sme sa rozhodli prispieť k zabezpečeniu dlhodobej perspektívy pre našich zamestnancov aj pre spoločnosť," uviedla hovorkyňa Volkswagenu Lucia Kovarovič Makayová. Ako spresnila, tabuľkové tarifné mzdy sa zvýšia o 4,7 % k 1. júnu, ďalších 4,7 % si zamestnanci pripíšu k 1. januáru 2018 a zvyšných 4,1 % od 1. novembra 2018 do 31. augusta 2019. "S novým systémom bude možné od roku 2018 zvýšiť tarifnú triedu vyššiemu počtu zamestnancov v rámci organizačnej jednotky v priebehu jedného roka," dodala Makayová.

Podľa predsedu odborov Zoroslava Smolinského sa vo firme zrušia tarifné triedy 1 a 2. Noví zamestnanci budú od 1. augusta tohto roka nastupovať s tarifnou triedou 3, pričom doterajší zamestnanci v tarifnej triede 2 budú preradení automaticky do tarifnej triedy 3.

Zamestnanci tiež nad rámec zákona dostanú jeden deň dovolenky. Ten bude platiť pre roky 2018 a 2019 za predpokladu platnosti dohody o konte pracovného času. Volkswagen tiež vyplatí náhradu príjmu počas prvých troch dní pracovnej neschopnosti vo výške 40 % priemernej mzdy (MZ) . Zvýši sa tiež príspevok pre dobrovoľných darcov krvi. Oficiálne vyhlásenie ku kolektívnej zmluve dá spoločnosť na brífingu v pondelok o 10:00.

"Všetky body, ktoré sme chceli, máme v podstate uzatvorené," zhodnotil po rokovaniach Smolinský, ktorý poďakoval všetkým zamestnancom, ktorí sa do štrajku zapojili.

Odbory pôvodne požadovali jednorazové 16- percentné zvýšenie miezd, zatiaľ čo firma pred štrajkom ponúkala nárast platov v dvoch termínoch dohromady o asi 8,5 percenta a tiež nižšiu hodnotu jednorazového bonusu, ako obe strany nakoniec dohodli.

Priemerný mesačný plat zamestnancov bratislavského Volkswagenu, vrátane bonusov, príplatkov a odmien, ale bez zárobku manažmentu, dosahuje 1 804 eur, čo je zhruba dvojnásobok priemernej mzdy. Podľa vedenia slovenskej divízie automobilky v regióne strednej Európy sú najvyššie platy v rámci koncernu práve na Slovensku.

Odborový zväz KOVO nepovažuje za úspech výsledok novej kolektívnej zmluvy, na ktorej sa v nedeľu dohodli zamestnávateľ spolu s Modernými odbormi Volkswagen. Predseda OZ KOVO Emil Machyna síce podporil štrajkujúcich, ktorí požadovali vyššie mzdy, no výsledok vníma skepticky. „Keď si to rozmeníme na drobné, tak to navýšenie v konečnom dôsledku predstavuje 5,5 % na rok, keďže zmluva má byť uzatvorená na dva a pol roka. To je oproti ich pôvodnému návrhu, navýšiť mzdy o 16 percent na rok, zo strany MOV výrazný kompromis v neprospech zamestnancov,“ skonštatoval Machyna, podľa ktorého sa mzdy sa oproti pôvodným návrhom zamestnávateľa reálne zvýšia približne o 0,6 %. Podľa Machynu je tiež otázne, či bol dobrý nápad uzatvoriť zmluvu na viac ako dva roky. Pripomenul, že tlak na zvýšenie miezd na Slovensku neustále rastie a s príchodom ďalšej automobilky Jaguar Land Rover budú mzdové nároky ešte výraznejšie, Aj preto sa podľa neho mala kolektívna zmluva uzavrieť na kratšie obdobie, aby zostal voľný vyjednávací priestor. „Po takomto nie celkom úspešnom kolektívnom vyjednávaní bude náročné upraviť vzťahy nielen medzi vedením a odbormi, ale aj medzi samotnými zamestnancami, nakoľko výbor MOV odsúhlasil konečný výsledok bez ich mandátu,“ uzavrel Machyna.

Odbory vyhlásili štrajk v čase, keď nezamestnanosť na Slovensku klesla na historické minimum 7,35 percenta. Firmy sa už dlhší čas sťažujú na nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a zamestnávajú najviac cudzincov od globálnej krízy. Bratislavská továreň Volkswagen si pomohla angažovaním 550 pracovníkov zo sesterského závodu Audi Hungaria v maďarskom Györi.

Slovensko je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom automobilov na svete. Bratislavská továreň Volkswagenu je z hľadiska produkcie najväčšia z troch závodov automobiliek, ktoré montujú vozidlá na Slovensku. Pozícia automobilového priemyslu sa v slovenskej ekonomike ešte posilní, keď sa k existujúcim továrňam automobiliek Volkswagen, Kia Motors a PSA pridá závod britskej automobilky Jaguar Land Rover pri Nitre.

Súvisiace články

Aktuálne správy