E-shopy vo svete likvidujú kamenné predajne, na Slovensku je trend opačný

, Hej Foto: SITA/AP;thinkstock

Zatiaľ čo vo svete známe značky rušia svoje kamenné predajne kvôli e-shopom, na Slovensku si internetoví predajcovia otvárajú vlastné kamenné prevádzky a showroomy. Slováci totiž potrebujú objednaný tovar vidieť a vyskúšať. Túto možnosť im e-shopy nemôžu odoprieť.

Do roku 2025 by malo v Rakúsku ubudnúť 20 percent maloobchodnej predajnej plochy. Takúto predpoveď zverejnila koncom minulého roka poradenská firma RegioPlan. Už dnes sa vyľudňuje najznámejšia ulica rakúskej metropoly Mariahilfer Strasse, kde postupne ubúdajú luxusné butiky. Na svedomí to má rapídny nárast on-line predaja a vysoký nájom. Podobný osud zažívajú aj ďalšie vychýrené značky na prestížnych newyorských a londýnskych uliciach.

Slovensko razí opačný trend

Kým kamenné obchody na západnom trhu zažívajú krízu a postupne zatvárajú svoje brány pred zákazníkmi, Slováci zostávajú verní svojim zvyklostiam. Internetový trh na Slovensku síce rovnako zažíva nárast a stabilne sa drží na úrovni 15 až 25 percent, zákazníci si však tovar pred samotnou kúpou chcú vyskúšať. Robia tak v kamenných predajniach či showroomoch on-line predajcov. "Rýdzo internetové obchody si otvárajú kamenné prevádzky za účelom výdaja tovaru, pretože záujem o osobný odber stúpa. Pre ľudí je dôležité niektoré druhy produktov vidieť, (napr. novinky na trhu), pohrať sa s nimi, vyskúšať si ich a nielen objednávať na základe fotografií,“ vysvetľuje Jozef Dvorský, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC).

Podobné skúsenosti má aj riaditeľ internetového obchodu Hej.sk Vladimír Sušil. E-shop prevádzkuje na území 5 prevádzok. „Takto dokážeme čiastočne zhmotniť on-line nakupovanie, budovať dôveru zákazníkov v internetovom nakupovaní a poskytovať im služby navyše,“ vysvetľuje Sušil a dodáva, že slovenský zákazník potrebuje pri nakupovaní zapájať svoje zmysly. „Rád si produkty pred samotnou kúpou ohmatá, vyskúša a na vlastné oči sa presvedčí, či zodpovedá popisu, ktorý na internete uvádzame,“ opisujte riaditeľ Hej.sk.

Bez showroomov to nepôjde

Internetové nakupovanie podľa Dvorského zrejme nikdy nebude len o nejakej schránke, kde si ľudia vyzdvihnú objednaný tovar. „Seriózne internetové obchody s globálnejším pôsobením musia mať minimálne showroomy, kde atraktívny tovar vystavujú a využívajú ich zároveň ako odberné miesta,“ hovorí riaditeľ SAEC, podľa ktorého e-shopy musia nájsť spôsob, ako skĺbia výhody on-line predaja s reálnym hmotným svetom. Urobiť tak môžu práve prostredníctvom showroomov, kamenných predajní či rôznym typom omni channel predaja. Mnohí už dnes rozširujú svoje predajne o kaviarne, čím chcú prilákať zákazníkov aj v ich voľnom čase a budovať s nimi dlhodobé vzťahy. „Nákupné správanie zákazníkov sa každým rokom mení smerom k on-line nakupovaniu, ale stále 40 percent zákazníkov uprednostňuje osobný odber. Showroomy teda plnia nielen úlohu prezentácie produktov, ale aj sú aj odberným miestom,“ dodáva riaditeľ Hej.sk.

Súvisiace články

Aktuálne správy