Katarská diplomatická kríza so susednými krajinami na Blízkom východe by mohla podnietiť nákupcov zemného plynu, aby sa snažili o väčšiu diverzifikáciu zdrojov v súvislosti s možnými narušením chodu prístavov v Spojených arabských emirátoch, ktoré odmietajú lode z Kataru.
Katar je najväčším svetovým výrobcom a vývozcom skvapalneného zemného plynu. LNG sa tradične predáva na dlhodobých zmluvách, ktoré sa rozťahujú na desaťročia. Medzi veľkých nákupcov patria Japonsko, Južná Kórea a Čína, ktoré sa v marci spojili s cieľom zabezpečiť pružnejšie dodávateľské zmluvy.
"Kupujúci sa budú čoraz viac snažiť dopĺňať svoje importné portfólio, v ktorom dominujú kontrakty, väčším množstvom spotových nákupov, aj keď v menšom objeme," povedal Peter Lee, analytik pre ropu a zemný plyn z BMI Research.
Spotové nákupy zemného plynu sú už čoraz častejšie, kedy sa ceny v komoditnom odvetví prepadli po poklese cien ropy v roku 2014.
Avšak aj napriek obavám o prerušenie kľúčových dodávok je trh v súčasnosti pokojný. Správy totiž naznačujú, že katarské lode prechádzajúce cez kľúčovú námornú cestu Suezského prieplavu, nie sú vystavené obmedzeniam, keďže ide o medzinárodnú vodnú trasu. Napriek predchádzajúcim obavám lode na prepravu skvapalneného plynu dokážu prejsť aj cez Hormuzský prieliv, medzi Perzským zálivom a Ománskym zálivom, ktorý je časťou Arabského mora. Cez neho vedie trasa do Ázie.
To, čo v súčasnej situácii zaujíma asi najviac nákupcov plynu, sú logistické zásahy. Diplomatický rozkol sa dotkol hlavne plynových cisterien, ktoré zostali v prístave Fudžajra, križovatke, odkiaľ mali vyplávať do nových destinácií.
Zatiaľ čo diplomatická roztržka bude pravdepodobne aj naďalej znervózňovať kupujúcich, ktorí sú závislí na tomto zdroji energie, plyn z krajiny na Blízkom východe zostane "prominentnou feature" dokonca aj napriek novým dodávkam z destinácií ako je Austrália a USA, myslí si analytik BMI Lee.
Podľa VesselsValue je v súčasnosti 10 666 katarských plavidiel a 412 plavidiel pláva pod katarskou vlajkou.