Pokuta 60 eur za hodinu: Nemci zakázali víkendové spanie v kamióne, Brusel chystá pre autodopravcov úľavy

, idnes;sulik;info.cz Foto: TASR/AP

Nemecko po zavedení minimálnej mzdy najnovšie znepríjemňuje život dopravcom zo zahraničia ďalším krokom. Od 25. mája platí nové nariadenie, podľa ktorého nesmú vodiči v kabíne kamióna tráviť takzvaný týždenný odpočinok.

Za termínom týždenný odpočinok sa ukrýva povinná pauzu s dĺžkou 45 hodín, ktorú majú vodiči predpísanú po šiestich dňoch za volantom. Väčšinou ju čerpajú cez víkend. Pri kontrole sa vodiči musia preukázať dokladom o zaplatenom ubytovaní. Za každú hodinu, ktorú strávili proti vyhláške v kabíne, dostanú pokutu 60 eur, zamestnávateľ trojnásobok. Zákon v Nemecku zverejnili 24. mája a začal platiť hneď na druhý deň.

Opatrenie, zamerané predovšetkým proti lacným dopravcom z východnej Európy, ktorí posielajú vodičov na niekoľko týždňov jazdiť po Nemecku, sa samozrejme dotklo aj slovenských prepravcov. Europoslanec Richard Sulík na svojom blogu píše, že spoločný trh platí najmä ak ide o prístup západoeurópskych firiem na východoeurópske trhy, ale nie opačne. "Z veľkých Európanov sa zrazu stávajú nekompromisný ochrancovia vlastných záujmov," napísal Sulík.

Autopracovia vidia problém v tom, že pred hotelom nemajú s kamiónom kde zaparkovať. Navyše vodič nemôže opustiť kamión s nákladom. Podľa zainteresovaných sa zákaz premietne do toho, že východoeurópski dopravcovia budú táboriť v kamiónoch pri česko-nemeckých hraniciach.

Rad západoeurópskych krajín sa snaží o zavedení podobných opatrení už dlhší čas. Vlani zakázali spanie v kamiónoch cez víkend v Belgicku, Francúzsko a Belgicko vyžadujú prespanie v hoteloch 45 hodín v týždni. Ochranárske opatrenia sú najrozšírenejšie vo Francúzsku, kde ich zaviedol ešte za svojho pôsobenia na ministerstve hospodárstva a financií súčasný prezident Emmanuel Macron.


Bič na kamionistov
Nemeckú minimálnu mzdu musia na území Nemecka dostať všetci, bez ohľadu na to, odkiaľ sú. To, že diéty sú jej súčasťou, znevýhodňuje zahraničných prepravcov.
Povinnosť predložiť plán jázd na šesť mesiacov dopredu, ustanovenie zodpovednej osoby, rôzna dokumentácia v národnom jazyku.


Prísnejšie pravidlá pre vodičov kamiónov chystá aj Brusel. Legislatívny balík, ktorý by mala Európska komisia predstaviť v priebehu dnešného dňa, má viesť k zlepšeniu pracovných a sociálnych podmienok vodičov a zatočí s tzv. sociálnym dumpingom. Podľa autodopravcov ale niektoré opatrenia situáciu na trhu naopak ešte viac skomplikujú. Balík o čistej, spojenej a konkurencieschopnej mobilite, ktorý má celkovo tvoriť 11 právnych predpisov, sa okrem nákladnej dopravy zameriava aj na opatrenia na znižovanie emisií a modernizáciu vozidiel v záujme čo najmenšieho možného znečistenia životného prostredia.

Vysielanie zamestnancov za prácou do zahraničia upravuje legislatíva EÚ, ktorú sa v poslednom čase Európska komisia rozhodla prepracovať. Novinkou je povinnosť odmeňovať pracovníkov podľa obvyklých podmienok, ktoré platia v krajine, do ktorej bol pracovník vyslaný. Pre ekonomicky slabšie krajiny to predstavuje problém. Nový legislatívny balík preto do určitej miery medzinárodnú dopravu zo smernice vyťahuje. Platiť to ale napriek tomu nebude v prípade, ak sa bude vodič v zahraničí vyskytovať viac ako určitý počet dní v mesiaci, podľa posledných návrhov sa hovorí o troch alebo piatich dňoch. Návrhy obsahujú aj zákazy týždenných odpočinkov vodičov v kabínach kamiónov, ktoré nedávno zaviedlo Nemecko.

Po tom, čo Európska komisia legislatívny balíček zverejní, odštartujú diskusie v Európskom parlamente a následne aj s členskými štátmi. Návrh sa preto môže ešte zásadne zmeniť.
 

Súvisiace články

Aktuálne správy