Trump údajne označil Nemcov za veľmi zlých a vyhrážali sa, že Američania prestanú kupovať BMW

, Der Spiegel;Süddeutsche Zeitung Foto:SITA/AP

Návšteva Donalda Trumpova v Bruseli bola jedna kontroverzia za druhou. Najskôr netaktne odsunul černohorského premiéra, neskôr odmietol podporiť článok päť, základný kameň aliancie NATO. Nemecké médiá uvádzajú, že na stretnutí s vrcholnými vedúcimi predstaviteľmi EÚ urazil Nemecko, vyhrážal sa tým, že zastaví dovoz ich áut do USA a preukázal ohromujúci nedostatok vedomostí o základnej obchodnej politike.

Der Spiegel a Süddeutsche Zeitung citujú priamych účastníkov na stretnutí, podľa ktorých Trump označil Nemcov za "zlých, veľmi zlých" za ich obchodný prebytok s USA. "Pozrite sa na milióny automobilov, ktoré predávajú v USA. Hrozné. Zastavíme to," povedal predsedovi Európskej komisie Jean-Claudovi Junckerovi a prezidentovi Európskej rady Donaldovi Tuskovi, píše Der Spiegel. V rozhovore v januári oznámil Trump nemeckým novinám Bild, že zavedie 35 % dovozné clá na vozidlá BMW vyrábané v Mexiku, aby mali americkí výrobcovia v USA lepšie čísla predajnosti.

Juncker údajne obhajoval nemeckých občanov, čím posunul tému voľného obchodu do priateľskejšej roviny, ale urobil to ráznym tónom, píše Spiegel.

Vedúci predstavitelia EÚ boli zúfalí aj z neznalosti amerického prezidenta obchodnej politiky EÚ a USA. Hlavný ekonomický poradca Gary Cohn, bývalý prezident spoločnosti Goldman Sachs, zastáva mylný názor, že medzi USA a Nemeckom existujú iné colné sadzby, než medzi USA a Belgickom, píše Der Spiegel. Pričom všetky krajiny eurozóny dodržiavajú rovnakú tarifnú politiku. Nie je prekvapením, že podľa Süddeutsche Zeitung, v ekonomických a obchodných otázkach sa nepodarilo dosiahnuť "žiadne zblíženie".

Podľa nemeckej tlače sa Donald Trump po prvýkrát vyjadril na margo obchodnej politiky v roku 1990 v rozhovore pre Playboy. V ňom tvrdil, že americký priemysel by mal byť chránený clami pre nemeckou a japonskou konkurenciou. Trumpovo presvedčenie sa tak ani za viac než štvrťstoročie nezmenilo. Dokazuje to aj januárový rozhovor pre nemecké noviny Bild a britské The Times, v ktorých  spomenul, že v dohľadnom čase môže očakávať nemecký automobilový priemysel ochranné clá na úrovni 35 percent.

Pre Nemecko sú Trumpove vyjadrenia dôležité, nakoľko hlavným ťahúňom ekonomiky sú exporty a Spojené štáty sú jedným z jeho najdôležitejších hospodárskych partnerov.

Súvisiace články

Aktuálne správy