Pod existujúcimi cestami I. triedy je asi 40 % pozemkov nevysporiadaných

Pridajte názor  Zdroj:

25. 5. 2017 - Pod mnohými existujúcimi diaľnicami, rýchlostnými cestami, ale tiež cestami prvej triedy, druhej a aj tretej triedy sú v súčasnosti na Slovensku ešte nevysporiadané pozemky.

Pod mnohými existujúcimi diaľnicami, rýchlostnými cestami, ale tiež cestami prvej triedy, druhej a aj tretej triedy sú v súčasnosti na Slovensku ešte nevysporiadané pozemky. O tomto probléme hovoril nedávno v pléne parlamentu aj minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s tým, že si ho uvedomuje a vie, že výkup týchto pozemkov bude potrebné vyriešiť. Odborníci však varujú, že ide o časovanú bombu pre štátny rozpočet.

"Nevysporiadané pozemky sú záťažou spred roka 1989, kedy zákon neukladal povinnosť pred výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest vo verejnom záujme vysporiadať pozemky," opísala pre TASR hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová. Diaľničiari podľa jej slov tieto pozemky plánujú postupne vysporiadať. "NDS bude pozemky vysporiadavať postupne podľa finančných zdrojov," avizovala Michalová.

Napríklad Slovenská správa ciest (SSC) pre TASR vyčíslila, že nevysporiadaných pozemkov pod cestami prvej triedy je asi 40 %. "Tieto pozemky ostali nevysporiadané z dôvodu financií. SSC nedisponuje prostriedkami na geometrické plány, posudky, ani na samotné výkupy týchto pozemkov," dodala hovorkyňa spoločnosti Zuzana Hromcová.

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) však upozorňuje, že ide o vážny problém. Množstvo nevysporiadaných pozemkov pritom podľa predsedu správnej rady IDH Ondreja Mateja nesúvisí len so situáciou spred roku 1989. Aj mnohé cesty, ktoré sa budovali po tomto roku, nemajú podľa neho do dnešného dňa riadne vysporiadané pozemky a sú preto len v predbežnom užívaní.

"Slovensko má neúmerne veľký objem diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy v predbežnom užívaní. V roku 2020 skončí výnimka pre ich predbežné užívanie a nikto nevie, čo bude potom," zdôraznil Matej. Buď bude musieť štát podľa neho vlastníkom pozemkov platiť nájom, alebo vyrovnaný štátny rozpočet skolabuje.

IDH pritom odhaduje, že na úplné vysporiadanie pozemkov pod diaľnicami, rýchlostnými cestami a cestami prvej triedy by štát potreboval približne 3,5 miliardy eur.