Prieskum: Slováci sú na čele európskeho rebríčka spotreby tovaru

, nielsen Foto:SITA

Slováci v minulom roku spotrebovali o 3,4 % viac rýchloobrátkového tovaru než v roku 2015. Vyslúžili sme si tak prvenstvo v spotrebe spomedzi všetkých sledovaných európskych krajín. Na druhej strane však klesali ceny výrobkov. Až 0,7 % pokles nás zaradil medzi krajiny s najvyšším poklesom priemernej ceny predávaného tovaru v rámci Európy. Najvýraznejšie zníženie cien zaznamenala skupina mliečnych výrobkov.

Nárast spotreby je podľa Márie Hukelovej zo spoločnosti Nielsen zapríčinený aj klesajúcou nezamestnanosťou či rastom hrubého domáceho produktu. Jedným z najdôležitejších faktorov,  ktoré ovplyvnili nárast spotreby, je však podľa nej významný pokles priemernej ceny rýchloobrátkového tovaru.

Najviac klesali v medziročnom porovnaní ceny u mliečnych výrobkov, a to až o -4,4 %.  „Môžeme potvrdiť, že spotreba domácich mliečnych výrobkov v minulom roku mierne stúpla, registrujeme to napríklad pri syroch a jogurtoch. Znepokojuje nás však nízka cena, za ktorú boli mlieko a mliečne výrobky v uplynulom období predávané,“ uviedol Stanislav Voskár, prezident Slovenského mliekarenského zväzu. Vyšší pokles cien bol už len v Grécku a vo Fínsku.

Podľa výsledkov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen minuli Slováci v roku 2016 na produkty mliečnych kategórií v maloobchode viac ako 685 miliónov EUR, čo predstavuje len veľmi mierny nárast o 0,1% v tržbách oproti predchádzajúcemu roku 2015. Avšak v spotrebe sa nárast prejavil výraznejšie o 2,5%. Znamená to, že Slováci kupovali väčšie množstvo mliečnych výrobkov, avšak za nižšie maloobchodné ceny. Za nižším rastom tržieb sú celkovo posilňujúce predaje v promóciách. Slováci teda stále viac nakupujú tovar v akcii, ktorý je ešte lacnejší ako bol v roku 2015.

Top 12 mliečnych kategórií radených spoločnosťou Nielsen podľa predanej hodnoty generuje spolu až 80% z celkových tržieb a z nich najvýraznejšie (v tržbách) rástli oproti predchádzajúcemu roku tvarohové dezerty sladké o takmer 15% a najviac klesalo kvôli výraznému poklesu priemernej ceny trvanlivé mlieko, až o 13,5%. Pre porovnanie, do top 12 mliečnych kategórií sa dostalo aj čerstvé mlieko, u ktorého sledujeme medziročný pokles tržieb o 8,1%, avšak jeho spotreba narástla o 4,4%, čo potvrdzuje výrazný pokles priemernej ceny za liter o 12%.

Súvisiace články

Aktuálne správy