Dva prístupy k peniazom: Marec je správny čas na finančný reštart

, OVB Foto: thinkstock

Predpokladám, že každý z nás (mňa sa to týka určite) už stokrát počul zlaté pravidlá typu „odkladaj si 10% z výplaty“ a „vždy si skontroluj blok pri pokladni (lebo na ňom bývajú chyby)“. Napriek tomu to v praxi často nerobíme. Prečo? Myslím si, že brzdou a niekedy až frustráciou býva samotné vnímanie peňazí.

Existujú mnohé štúdie, ktoré sa zaoberali skúmaním vplyvu peňazí na ľudí. Zistili, že už samotný pohľad na peniaze mení správanie ľudí. Pri predstave peňazí človek typicky nadobúda pocit, že si vystačí sám. Ak sa napríklad sťahuje čerstvo zamestnaný absolvent do svojho prvého bývania, zväčša si zavolá partiu kamarátov. Okrem toho, že sa presťahuje, prežije aj pekný deň plný zážitkov s kamarátmi. Ak sa sťahuje niekto, kto je na tom finančne už lepšie, je väčšia pravdepodobnosť, že si najme sťahovaciu službu. Avšak tým prichádza o zábavu a smiech s kamarátmi.

Zaujímavé tiež je, aké emócie človekom prebehnú, keď sa o peniazoch rozpráva. Mnoho z nás má z peňazí negatívny pocit, dokonca ich vnímame ako zlo. Je to zvláštne, keďže peniazom patrí u väčšiny populácie popredná priečka medzi prioritami. Čiže, aj keď väčšina peniaze chce, zároveň ich emočne odmieta.

A práve tu sa pravdepodobne rozchádzajú cesty tých, ktorí ich majú a tých, ktorí nie. Záleží totiž hlavne na tom, ako ľudia rozmýšľajú. Čo im ako prvé pri slove peniaze napadne. Ak je to bezhlavé míňanie, ktoré si doprajete vďaka peniazom, s budúcnosťou si hlavu príliš nelámete. Touto novou filozofiou sa, žiaľ, riadi čoraz viac ľudí. Typickým princípom pre túto skupinku ľudí je tvrdenie „splácať je ľahšie ako sporiť.“ Tento lákavý slogan je ale takpovediac cestou do finančného pekla.

Lepší je prístup, ktorého princípy sú podobné hospodáreniu našich starých materí. História je plná dôkazov, že ľudia si peniaze vždy odkladali, aj keď toho mali oveľa menej ako dnes my. Takýto prístup spočíva v tom, že je treba vždy myslieť na bližšiu, ako aj vzdialenejšiu budúcnosť. Dôležité je rozmýšľať v súvislostiach a všímať si tri veci: súvislosti medzi produktmi a účelom, na ktorý majú poslúžiť, súvislosti medzi produktmi navzájom, a takisto časové hľadisko (nestačí myslieť len na prítomnosť, ale aj do budúcnosti).

Ako znie vaša odpoveď na otázku „kupujem si veci, služby a finančné produkty, pretože sú dobré? Alebo preto, lebo ich reálne potrebujem? Nechám si pritom poradiť?“

Každá kúpa má viac súvislostí, ako si myslíte. Rada je najhodnotnejšia vtedy, keď ukáže súvislosti. To je oveľa dôležitejšie ako fakt, či je vec, služba alebo produkt „len“ dobrý. Obsahom rád od odborníka na financie má byť na prvom mieste práve vysvetlenie jednotlivých súvislosti. Prax ukazuje, že ľudia s finančným plánom, ktorí si nastavia a dodržujú pravidlá, robia finančné rozhodnutia v živote oveľa jednoduchšie. A to nielen pri kúpe nového spotrebiča, ale aj pri riešení bývania.

Marec je mesiacom daňových priznaní, kedy sa (aj nedobrovoľne) musíme zaoberať peniazmi. Z mojej skúsenosti stojí za to využiť tento impulz na finančnú rekapituláciu minulého roka. Skrátka, zamyslieť sa nad vlastným prístupom k peniazom a nastaviť si jasné pravidlá. Ak to zvládnete, pohľad na peniaze už nemusí byť tak pochmúrny.

Autorom je Viera Mamojková, finančná analytička OVB Allfinanz Slovensko

Súvisiace články

Aktuálne správy