Elektrické zubné kefky a kávovary: Slováci nakupujú čoraz drahšiu elektroniku

, Gfk;Hej Foto: thinkstock

Internetový trh na Slovensku každým rokom napreduje. Uplynulý rok dokonca dosiahli e-shopy s elektronikou 10-percentný nárast. Slováci nakupujú čoraz drahšie spotrebiče, o čom svedčí zvyšujúca sa priemerná cena zakúpených produktov. Jednotkou na trhu je stále IT príslušenstvo, no skokanom roka 2016 sa stali elektrické zubné kefky a kávovary.

Údaje agentúry GFK, ktorá zbiera dáta najväčších e-shopov na Slovensku i v Českej republike, potvrdzujú, že internetový trh neustále rastie. Obe krajiny dosiahli vlani až 10-percentný medziročný nárast predaja. Českí a slovenskí spotrebitelia sa dokonca zhodujú aj v tom, že do košíčka si najčastejšie dávajú smartfóny a notebooky.

Stále drahšie spotrebiče

Vlani sa predalo dokopy viac než 170-tisíc smartfónov, čo je síce menej ako rok predtým (2015 = 175-tisíc ks), no podľa štatistík nakupujú Slováci čoraz drahšie produkty. Priemerná cena smartfónu bola vlani 176 eur, pričom v roku 2015 bola o 20 eur nižšia.

Rovnaký trend vykazujú aj ďalšie produkty zo sveta elektroniky. Veľkej obľube sa tešia aj notebooky, ktorých priemerná cena dosiahla minulý rok 465 eur. Rok predtým však bola táto hodnota o 37 eur nižšia. Prekvapujúci výsledok dosiahli vlani kávovary, ktorých sa predalo o takmer sedemtisíc kusov viac, než v roku 2015 (23-tisíc ks). S počtom predaných kusov však v priamej úmere rastie aj ich priemerná cena. V roku 2016 kupovali Slováci kávovar v priemere za 157 eur, zatiaľ čo v roku 2015 zaň zaplatili o 9 eur menej.

"Kávovary dosiahli v medziročnom porovnaní až 55-percentný nárast. Čoraz viac sa však do popredia u spotrebiteľa dostáva kvalita produktu. Sledujeme, že naši zákazníci si neváhajú priplatiť za kvalitnejší produkt a vyberajú si elektroniku z vyššej cenovej kategórie," hodnotí Vladimír Sušil, riaditeľ internetového obchodu Hej.sk, ktorý v závere minulého roka vykazoval lepšie výsledky ako celkový internetový trh. Celkový predaj na Hej.sk v roku 2016 totiž vzrástol o 22 percent.

Skokan roka 2016: elektrické zubné kefky

Minulý rok si významne polepšili i spotrebiče, ktoré sú určené na starostlivosť o telo. Na pozícii „skokan roka“ sa však stále držia elektrické zubné kefky, ktoré oproti roku 2015 vykázali až 61-pecentný medziročný nárast v rámci internetového trhu. Vyššia pozornosť sa nedostáva len bielym zubom a dokonalému úsmevu. Značný nárast predaja vykazujú aj spotrebiče určené na epiláciu, holenie či zastrihávanie a tepelnú úpravu vlasov. Segment malej bielej techniky si však celkovo na slovenskom trhu polepšil. Pri porovnaní rokov 2015 a 2016 dosiahol podľa štatistík GFK až 24-percentný nárast, čo znamená, že tento segment rastie rýchlejšie ako trh s IT príslušenstvom, ktorý je dlhodobo jednotkou.

To, že nákup cez internet sa stáva čoraz obľúbenejším, dokazuje aj fakt, že spotrebitelia sa nestránia ani objednávaniu veľkých spotrebičov. Táto kategória produktov vlani dosiahla 15-percentný nárast. "Tento trend potvrdzovali najmä čísla predaja sušičiek a práčok, ktoré medziročne dosiahli vysoký nárast,“ dodáva riaditeľ Hej.sk s tým, že sušičky si v tomto e-shope polepšili o 52 percent, práčky o 49 percent.

Súvisiace články

Aktuálne správy