Nielen robotník, ani právnik nedokáže konkurovať robotom

, bloomberg;WSJ;fortune;futuris;idnes Foto: SITA/AP

Pokrok v umelej inteligencii priniesol konkurenciu strojov aj do odborov, ktoré boli doteraz považované za doménu ľudí so skúsenosťami, kvalifikáciou a kreativitou. Softvér dokáže nahradiť významnú časť právnickej práce. Vo vývoji je aj umelý manažér ľudských zdrojov, inými slovami stroj, ktorý bude prijímať a vyhadzovať zamestnancov.

Hodinová mzda právnika v banke z americkej Wall Street nie je najnižšia. "Zlepšovák", ktorý ušetrí 360 tisíc právníkohodin ročne, má doslova cenu zlata. Presne taký už podľa agentúry Bloomberg od leta minulého roka používa banka JP Morgan.

Hovoria mu COIN a je to špeciálny softvér využívajúci umelú inteligenciu a strojové učenie sa. Prechádza, kontroluje a interpretuje uzatvárané zmluvy a trvá mu to rádovo len sekundy. Chybovosť vraj vykazuje nižšiu ako živí ľudia, ktorí túto prácu robia bežne. Na podobnom princípe vystaval svoj biznis aj obchodný právnik Noora Bechor, ktorý si pred troma rokmi uvedomil, že osemdesiat percent času trávi kontrolou zmlúv. Teda rutinnou, úmornou, ale dôležitou prácou. Podľa servera futuris ho to inšpirovalo k tomu, aby založil firmu LawGeex. Jej produktom je algoritmus, ktorý kontroluje nahraté zmluvy a asi po hodine "vypľuje" výsledok vo forme upozornenia na problémy a nedostatky. Klientom LawGeex sú hlavne právne oddelenia veľkých korporácií.

Ďalší právnik postavený z núl a jednotiek sa volá Ross, stvorili ho v IBM na základe projektu umelej inteligencie Watson a špecializuje sa na konkurzné právo. Vie porozumieť otázkam v jednoduchej angličtine a pripraviť veľmi rýchlo odpovede na základe aktuálnych zákonov aj s odkazmi na iné súdne spory. Už vlani v máji si ho podľa webu futurism.com najala ako prvá firma Baker & Hostetler na spor, ktorý do vtedy zamestnával päťdesiat právnikov.

Všetky tieto príklady ukazujú, že digitalizácia a robotizácia sú fenomény, ktoré nepripravia o prácu len nekvalifikovaných a manuálne profesie. Samoobslužné pokladne nahradia predavačky, autonómne dopravné prostriedky nebudú potrebovať vodičov ani rušňovodičov. Už aj vo svete finančníctva sa digitalizácia výrazne prejavuje. Automatizujú sa oddelenia, ktoré sú zodpovedné za administráciu a vyrovnanie obchodov. Postupne roboti nahradia aj pracovníkov banky alebo poisťovne, s ktorými prichádza do styku klient. Bank of America už otvorila od začiatku roka tri pobočky, v ktorých nenájdete živých pracovníkov. Sú tam len bankomaty a videoterminály, cez ktoré sa dá buď spojiť s pracovníkmi sediacimi inde, alebo si napríklad vybaviť pôžičku či hypotéku. Do konca roka má banka podľa Fortune otvoriť desiatky ďalších takýchto pobočiek.

Uchránení od vplyvov digitalizácie nezostávajú ani manažéri, teda tí, ktorí robia rozhodnutia. Svedčí o tom súčasná snaha najväčšieho hedžového fondu na svete Bridgewater Associates. Ten vyvíja, opäť s využitím Watsona od IBM, softvér, ktorý by mal na starosti každodenné manažérske rozhodovania, vrátane najímania a prepúšťania zamestnancov. "Úlohou ľudí vo firme nebude vo finále vydávať jednotlivé rozhodnutia, ale nastaviť kritériá, podľa ktorých sa má rozhodovať softvér. Zasahovať budú iba v prípade, keď niečo nebude fungovať," cituje The Wall Street Journal zamestnancov, ktorí na zadaní priamo od zakladateľa fondu Raya Dalia pracujú.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy