Nastal čas: Tesla už potrebuje vlastnú banku

, Business Insider Foto: SITA/AP;TASR/AP

Elon Musk dokáže prísť so skutočne prevratnými novinkami. Nech sú to významné aktualizácie autopilota, polo-autonómne auto z vlastnej dielne, nový infotainment, vylepšené akumulátory. Aj 17. októbra sa chystá niečo oznámiť. Možno to bude nový model auta, alebo niečo z úplne iného súdka.

Tesla zatiaľ nie je "v zajatí úverov," tak ako väčšina ostatných veľkých automobiliek. To znamená, že keď predajca prejaví záujem o ponúkanie tejto značky, bude to formou franšízy. Výrobca áut dokáže požiadať o finančné prostriedky finančné inštitúcie, ktoré im vyjdú v ústrety s poskytnutím lacného úveru.

Je to nádherná vec, dá sa povedať, že obchodníci nepredávajú automobily, predávajú pôžičky na autá. Dôvodom je, že cez takýto model financovania, si môže výrobca automobilov požičať za veľmi nízke sadzby, následne sa otočiť a poskytnúť ich vo vyššej úrokovej sadzbe klientovi a celý rozdiel si nechať. V takomto procese, nikto nemusel nič zvárať, ani skladať a doťahovať skrutky.

Veritelia sú banky v tradičnom slova zmysle. Používajú úverový trh na získanie finančných prostriedkov, ale neprijímajú vklady od klientov. V súčasnosti Tesla pracuje s dvoma bankovými partnermi, aby zabezpečila úvery pre svoje pomerne drahé vozidlá. Tesla je evidentne spokojná s takýmto nastavením. Ako výroba postupne dosahuje pol milióna vozidiel ročne, dokonca by to mohlo byť až 90 000 v tomto roku, nemá zmysel, aby sa Tesla vzdala svojich potenciálnych úverových ziskov.

Ďalším faktorom je skutočnosť, že na Model 3 už v súčasnosti registrujú okolo 375 000 predbežných objednávok. Bude to najlacnejšie auto od Tesly, za 35 000 dolárov. Mnohí z kupujúcich nebudú zákazníci, ktorým sa povaľuje takáto suma len tak vo vrecku.

Ale Tesla už v tomto roku dosiahla svoj úverový limit vo financovaní u jedného zo svojich finančných partnerov, ktorý teraz žiada, aby automobilka prevelila ostatných zákazníkov na tradičný lízing. Je zrejmé, že by bolo asi lepšie z dlhodobejšieho hľadiska, ak by Tesla mohla robiť takéto rozhodnutia v rámci vlastnej bankovej inštitúcie.

V klasickom modeli autorizovaného predajcu si môže kupujúci zabezpečiť financovanie po vlastnej línii a so schváleným úverom prísť do predajne. Ale Tesla chce robiť priamy predaj. Cez "Tesla Financial" by sa podporil bezproblémovejší proces, pretože spoločnosť eviduje rast predaja. A netreba zabúdať, ani na skutočnosť, že finančné služby nie su pre Muska ničím cudzím. Koniec koncov ide o spoluzakladateľa PayPal.

Vo svojom tweete minulý víkend, Musk napísal, že "výrobok" by mal byť odhalený 17. októbra. Dala by banka nazvať "produktom"? Asi nie. Ale ak to nakoniec bude niečo v duchu výhodnejšieho financovania, bude to šikovný ťah. 

Súvisiace články

Aktuálne správy