V lepšej spoločnosti: 12 nováčikovských chýb pri návšteve reštaurácie na úrovni

, Quora Foto: thinkstock

Ale aby sme boli korektní, aj niektorí už ostrieľaní hostia dokážu celkom pravidelne opakovať chyby, ktorých by sa mali v dobrej reštaurácii vyvarovať. Čo teda presne robiť a čo nerobiť?

Nedávno server Quora požiadal svojich čitateľov, aby napísali o chybách, ktoré si všimli u hostí prominentných stravovacích zariadení. Odpovede dokážu byť dobrou vôdzkou k tomu, aby ste nabrali čo najviac skúseností. Tu je 12 najdôležitejších pravidiel proti spoločenskému strápneniu sa.

Nepodliehajte klamlivému účinku pri výbere
Ide o jav kedy spotrebitelia majú tendenciu zvláštnym spôsobom uprednostniť jednu z dvoch možností, vďaka tretej možnosti, ktorá asymetricky dominuje. Reštaurácie, ktoré pracujú s týmto efektom na svojom vínnom lístku, ponúknu okrem jedného alebo dvoch druhov vysoko kvalitných a veľmi drahých vín, aj niečo ďalšie rovnako drahé a menej kvalitné. Cieľom je  posunúť pozornosť zákazníka rozumnou voľbou na vyššiu cenovú úroveň, kam by sa určite inak nepozreli. Skúsení hostia si prebehnú vínny lístok, či na ňom nenájdu svoje obľúbené značky a ročníky, pričom neberú až taký ohľad na cenu, takže je menej pravdepodobné, že ich nachytajú.

Objednávajte si podľa šéfkuchára, nie podľa seba
Nemusia to byť vaše obľúbené, ale nudné kuracie prsia, ktoré s istotou ukoja váš pocit hladu. Mali by ste skúšať, nahradiť to staré osvedčené niečím menej známym, určite vám rštaurácia dokáže niečo odporučiť. Je jasné, že v takom steakhouse si dáte steak, ale aj tu si môžete nechať poradiť, aby pripravili niečo špeciálne pre vás, niečo čo by vám mohlo chutiť.

Získajte maximálny zážitok
Ak už obetujete potrebné množstvo času aj peňazí, mali by ste z toho mať aj dokonalý zážitok. Nevynechávajte víno, či aperitív len preto, že sa snažíte ušetriť. Ak sú financie problém, bude lepšie ak skúsite priškrtiť dlhodobejšie niekde úplne inde.

Oblečte sa ako sa patrí
Netreba to samozrejme prehnať, rovnako by ste bili do očí ako keď nie ste nahodení dôstojne k danému prostrediu. To je vážna nováčikovská chyba, ktorá môže celý zážitok zmariť. Neobstojí výhovorka že si obliekate len to, v čom sa cítite dobre. Mimoriadna udalosť si vyžaduje aj citlivý prístup k oblečeniu.  

Nebojte sa klásť otázky
V prípade, že je menu pre vás napísané nezrozumiteľným spôsobom, neváhajte sa spýtať personálu, určite sa nikto smiať nebude. Väčšina obsluhy je na to školená, a budú veľmi radi, ak môžu pomôcť napríklad s výberom vín. Nejde tu o súťaž, kto vie viac o jedle a nápojoch. Ak ale niekto z hostí nájde v tomto smere zábavu, potom sa nesmie diviť, že ho budú považovať za arogantného.

Povedzte jasné áno po degustácii vína
Víno „okoštujte“, vdýchnite jeho vôňu, popremieľajte ho v ústach, urobte čo len chcete, aby ste zistili, ako chutí. Následne stačí kývnutie na obsluhu, že môže nalievať. Niektorí ľudia ale len nechápavo pozerajú a nevedia čo sa vlastne deje. Iný extrém je ovoniavanie korkovej zátky, či obsah fľaše nebol náhodou vystavení vzduchu, niečo také by si mala obsluha všimnúť a nepodávať ho hosťom. Jediným dôvodom pre odmietnutie je prítomnosť korku, alebo vôňa plesne, ale aj tá je diskutabilná. Ak víno nie je podľa vášho vkusu, povedzte to. Závisí to od vedenia reštaurácie, ako s touto pripomienkou naloží. Šance vo váš prospech sa zvyšujú, ak sa ukáže, že čašník, alebo someliér spravil zlý návrh. Poukázať na skutočnosť, že víno nechutí tak ako má, môže viesť k tomu, že ho someliér ochutná a keď sa vyjadrí, že sa mýlite, pričom fľaša je dosť nákladná, vzniká pre vás celkom trápna situácia.

Fifty fifty
Rozdeľovanie si nákladov na základe konzumácie namiesto jednoduchého „šábneme sa na polovicu“ sa v lepších reštauráciách nenosí. Ak si nemôžete dovoliť zaplatiť o niečo viac, potom by ste sa mali asi vybrať za gastrozážitkom niekam inam.

Buďte zdvorilí
Nie je to nič náročné. Neodbavujte sa na zamestnancoch, nemyslite si, že viete viac než oni. Ste hosťom v ich dome.

Nebuďte skúpi pri platení
Počítajte s prepitným, ale nemusí to byť na základe nejakých nepísaných pravidiel, percento z účtu a podobne. V drahých reštauráciách je to len kvapka v mori. Neplaťte zvlášť účet, a následne osobe, ktorá vás obsluhovala. Ak sa rozhodnete rozdeliť platbu, potom by malo byť prepitné vyššie.

Opýtajte sa na cenu špecialít
Vždy sa informujte na cenu špecialít, ak uvažujete o tom, že by ste ich ochutnali. Môže sa stať, že sa vás obsluha reštaurácie opýta, či by ste si neželali "okoreniť" predjedlo bielymi hľuzovkami. V takom prípade sa netreba hrať na zámožného hosťa a nevedomky prikývnuť. Môže totiž ísť o dva rýchle pohyby na strúhadle, ktoré váš účet neúmerne navýšia. Aj keby to bolo niečo nevídanej chuti, celkový zážitok, pre niekoho dokonca aj niekoľko ďalších dní, môže byť skazených tým, že ste boli neopatrní pokiaľ ide o peniaze.

Držte správne poháre na víno, za stopku
Stačí, ak sa z nejakého dôvodu, aj keď výnimočne, ocitnete v niektorom luxusnejšom hoteli a hneď budete vyčnievať z davu. V dôsledku neodbornej manipulácie s pohárom na víno. Je nemysliteľné, aby ste použili iný pohár ako ten, ktorý je na ten-ktorý nápoj určený.

Nepokrikujte na čašníka alebo čašníčku
Stáva sa to až príliš často. Nezáleží na tom, akú farbu má vaša platobná karta, je to jednoducho neslušné.

Súvisiace články

Aktuálne správy