Skutočný príbeh niekdajšieho obracača hamburgerov: Chcem dosiahnuť v digitálnych platbách to, čo v hudbe ABBA v 70. rokoch

Diskusia 3  
Skutočný príbeh niekdajšieho obracača hamburgerov: Chcem dosiahnuť v digitálnych platbách to, čo v hudbe ABBA v 70. rokoch
Zdroj: politico
Foto: YT/wired;tech eu


3. 5. 2016 - V roku 2002 stopoval, aby sa z Los Angeles dostal do New Yorku. Spal na uliciach a sprchoval sa na odpočívadlách. Prešlo asi desať rokov a dnes je z neho bohatý švédsky podnikateľ. Hoci v Amerike nežije, má ju stále vo svojom biznis hľadáčiku.

Sebastian Siemiatkowski sa snaží preraziť v oblasti elektronických platieb, jeho firma sa volá Klarna, čo znamená  vo švédčine, "mať v niečom jasnejšie". Nemá rád porovnávanie s podobnými platformami aké používa PayPal, Apple, či Amazon. Klarna sa od nich líši v tom, že zákazníci nepotrebujú mať účet. Zákazníkom stačí na realizovanie platby aby mali e-mailovú adresu a poštové smerovacie číslo.

Firma pôsobí na poli, kde na jednej strane vládne "mentalita veľkých bánk, ktoré sa boja nasadiť nové technológie a začínajúcimi firmami, ktoré naopak, berú na seba až ríliš veľa rizík, ak sa chcú presadiť," vysvetľuje Siemiatkowski.

Klarnu založil v roku 2005, jej hodnota sa dnes odhaduje na 2,25 miliárd dolárov, ide o štvrtý najväčší startup v Európe. Spoločnosť bola zisková hneď od svojho vzniku a dnes už pôsobí v 17 európskych krajinách, kde spracúva asi 10 percent elektronických platieb pre zhruba 60 000 obchodníkov. Vo Švédsku ovláda asi 40 percent trhu. Za uplynulý rok vygenerovala tržby vo výške 331 miliónov dolárov, čo je takmer 30 percentný medziročný rast. Mobilné transakcie predstavovali takmer 70 percent tržieb.

Ale Amerika nie je Švédsko, je tam silne konkurenčný trh a nikto vám zadarmo nič nedá. Okrem popovej ikony ABBA, tenisového Björna Borga, štartovacieho nábytku Ikea a mobilnej telekomunikačnej firmy Ericsson, nie je veľa Švédov, na ktorých by si americká verejnosť spomenula. Klarna sa napriek tomu snaží etablovať na preplnenom americkom trhu, presadiť povedomie o značke je jej najväčšou výzvou. "PayPal predstavil jednu z najviac inovatívnych platobných foriemod čias platobnej  karty a majú za sebou skutočný úspech," povedal Penny Gillespie, ktorý má na starosti digitálny obchod v spoločnosti na prieskum trhu Gartner.

Skutočný príbeh niekdajšieho obracača hamburgerov: Chcem dosiahnuť v digitálnych platbách to, čo v hudbe ABBA v 70. rokoch

Klarna bola vytvorená s jediným účelom. Narušiť trh online platieb a ukrojiť si z koláča biznisu spoločností vydávajúcich kreditné karty. Ale ako sa systém postupne rozširoval, jej obchodný model sa stával čoraz zložitejší, vrátane poskytovania konzultácií pre obchodníkov a financovania pre spotrebiteľov. "Pretože som si vedomý širokého záberu , čo sa týka špecializácie v rámci digitálneho trhu, vždy som mal strach, že sme si vzali príliš veľké sústo pokiaľ ide o funkcionalitu. A že je celý rad spoločností, ktoré sú na tom lepšie ako my a snažia sa nás konkurenčne napadnúť," povedal Siemiatkowski pre portál politico.

Klarna je zaujímavá tým, že nepoužíva heslá ani čísla kariet. Jej algoritmus, čo Siemiatkowski nazýva "špeciálnou prísadou," dokáže predpovedať možný podvod len na základe mena a e-mailu, pričom sa neopiera len na základné vyhľadávanie informácií niekde na pozadí, ale berie do úvahy "behaviorálne štúdie". Miera úspešnosti dosahuje asi 80 percent.

Prvé partnerstvo v  USA vytvorila Klarna s on-line predajcom Overstock. Potom, čo sa podali ruky v septembri, predajca zaznamenal nárast zákazníkov o 2 percentá. Asi 20 percent svojich objednávok za mesiac dnes spracúva prostredníctvom systému Klarna.

Úspech sa odrazil aj na počte investorov. Klarna má dnes "stovky" akcionárov, vrátane svojich zamestnancov. Pred piatimi rokmi ich bolo len asi 20. Spomeňme napríklad Sequoia Capital, Wellcome Trust, Wellington Management, DST, či zakladateľa Atomico, Niklasa Zennstroma, ktorý zakladal spoločnosti ako je General Atlantic a Skype. Uvedenie na burzu zatiaľ Siemiatkowski neplánuje, avšak pri dobrej cene by sa nebránil. „Urobil by som to, čo je najlepšie pre akcionárov, napriek citovej väzbe,“ vyjadril sa na margo vybraných podporovateľov.

Príbeh s názvom Klarna sa začal písať v jednej z prevádzok spoločnosti Burger King v Uppsale, švédskom meste, kam sa Siemiatkowskeho rodičia presťahovali z Poľska v roku 1980, rok pred jeho narodením. Nezvládli finančný tlak a keď mal ich syn osem rokov, rozviedli sa. Lekcia pre mladého chlapca znela: „peniaze dokážu vyriešiť všetky problémy v živote."

Ako 15-ročný už Siemiatkowski pracoval v reťazci rýchleho občerstvenia, obracal hamburgery, skamarátil sa tam s Niklasom Adalberthom, ich priateľstvo trvá dodnes, hoci sú celkom odlišné osobnosti. "Ja som viac racionálny človek a on bol viac emocionálny. Bolo to tak vždy, ja som sa snažil, aby sa veci pohli a on bol viac vizionár," vysvetľuje Adalberth.

Skutočný príbeh niekdajšieho obracača hamburgerov: Chcem dosiahnuť v digitálnych platbách to, čo v hudbe ABBA v 70. rokoch

Siemiatkowski sa ako mladý muž inšpiroval úspechom v podnikaní, aký dosiahol Richard Branson z Virgin a Ingvar Kamprad z Ikea. Dobre poznal ich náročnú biografiu. Rozhodol sa, že opustí Uppsalu, aby sa dostal na štokholmskú ekonomickú školu. O rok neskôr nastúpil aj Adalberth a na akademickej pôde sa stretli aj s tretím spoluzakladateľom budúcej firmy, Victorom Jacobssonom.

Siemiatkowski a Adalberth ale zakrátko odišli zo školy a prednosť dali cestovaniu po celej Európe a Amerike. Ne cestách boli 143 dní. "Stopovali sme z Los Angeles do New Yorku, čo nám dožičilo veľa zábavy," spomína si Siemiatkowski. "Stretli sme veľa bláznivých Američanov." Podľa Adalbertha predstavoval tento ich výlet najväčší pocit slobody, aký kedy zažil. "Putovali sme len s batohom a nemali sme ani potuchy, kde sa ocitneme za päť minút."

Pre Siemiatkowskeho  to bol riadne ponaučenie zažiť obe strany života. Úspech Klarny mu pomohol vidieť svoj životný cieľ omnoho jasnejšie. Ako anjelský investor podporuje finančne aj skúsenosťami ďalšie dva európske stratupy, Go Euro a TrueCaller. Bohatstvo a majetok už pre neho nie sú ani zďaleka tak dôležité, ako kedysi. Za hlavnú motiváciu považuje výsledok, ktorý dokáže generovať potrebný  "dopad."