Pravdivý príbeh: Ako som banku na jej vlastný chyták dostal

, abireg.ru Foto:tinkoff system;kommersant

Zaujímavý prípad sa objavil v ruskej Voroneži, kde muž žaluje banku o viac ako 24 miliónov ruských rubľov (545 348 EUR) za náhradu škody na základe podomácky upravenej zmluvy, ktorú dal podpísať banke.

Voronežský okresný súd začal prerokúvať bezprecedentnú žalobu istého zákazníka banky. Istý 42 ročný obyvateľ krajského mesta žiada, aby banka Tinkoff Credit Systems splnila svoju povinnosť a odškodnila ho za porušenie zmluvy o pôžičke.

Prípad je zaujímavý tým, že tento nemenovaný klient dostal ešte v roku 2008 list od Credit Systems Tinkoff do svojej poštovej schránky. Bola v ňom kreditná karta a formulár žiadosti na uzavretie zmluvy s bankou. Ide o nevyžiadanú poštu, akú denne dostávajú Američania od rôznych bánk, ktoré spolupracujú so spoločnosťami Visa, MasterCard či American Express. Hrdina tohto príbehu sa ale rozhodol, že s bankou vypečie. Vyplnil síce svedomite formulár a poslal banke späť aj podpísanú žiadosť, ale dokumenty pozmenil vo svoj prospech.

Väčšinou bývajú najdôležitejšie informácie pre klienta napísané najmenším písmom. Práve túto časť upravil podľa svojho gusta. Bankárom dal podpísať dokument, kde sa uvádza, že úroková sadzba z úveru a poplatok za vydanie hotovosti sú 0 % a tiež, že "zákazník nemusí zaplatiť žiadne poplatky a provízie stanovené sadzobníkom banky". Aby bol plán dokonalý, zmenil v zmluve aj webovú adresu, kde mali byť podmienky zverejnené z www.tcsbank.ru na tcsbank.at.ua. Navyše dovypracoval aj osobitné ustanovenia, ktoré by ho chránili ak by banka porušila dohodu jednostranným spôsobom. Pre každú jednostrannú zmenu podmienok uvedených v dohode by banka bola nútená zaplatiť klientovi 3 milióny rubľov (68 169 EUR), alebo storno poplatok vo výške 6 miliónov rubľov (136 337 EUR). Treba pripomenúť, že nešlo o bežného zákazníka, ale človeka, ktorý je právne podkutý a v minulosti zastával pozíciu v oblasti presadzovania ľudských práv.

Oleg Tinkov

Po tom, čo bankári dostali takto upravenú dohodu, zachovali sa ako väčšina ich klientov. Automaticky ju podpísali. Overenú kópiu potom poslali späť, čím potvrdili svoj súhlas. Neobmedzený úver bez poplatkov pre šikovného klienta bol na svete.

Avšak po dvoch rokoch aktívneho používania kreditnej karty, v apríli 2010, sa banka rozhodla zmluvu vypovedať. Na účte totiž chýbala minimálna požadovaná suma. V roku 2012 už banka žalovala klienta a pýtala si 45 000 rubľov (1 022 EUR). Sumu, ktorá zahŕňala zostatok, poplatky a sankcie za oneskorenú platbu. Súd rozhodol, že podpísaná zmluva je platná, legitímnosť dokumentu sa odvoláva aj na stránky www. tcsbank.at.ua., ktoré zverejňujú podmienky a poplatky za vydanie kreditnej karty. Klient tak banke musí zaplatiť len požadovaný zostatok 19 000 rubľov (431,73 EUR). Nič viac.

Cez zdanlivé víťazstvo sa náš klient rozhodol ísť ešte ďalej. Prvého augusta Okresný súd vo Voroneži začal vypočutie o žalobe voči banke. Žaloba stojí na tom, že Tinkoff Credit Systems nesplnila osem bodov zakotvených v zmluve, preto má banka klientovi vyplatiť celkovo 24 miliónov rubľov (545 348 EUR). Advokátska kancelária, ktorá klienta zastupuje hovorí, že rozhodnutie banky vypovedať zmluvu nemôže byť legálne, pretože klientovi nezaplatila 6 miliónov rubľov (136 337 EUR), ako to uvádzajú podmienky v dohode zverejnené na webe.

Banka doteraz tvrdí, že prípad vznikol kvôli "technickému problému". Právnik Tinkoff Credit Systems sa na predbežné vypočutie nedostavil a požiadal o preskúmanie prípadu bez jeho prítomnosti. Vo vyhlásení zaslanom cez hovorcu banky Alexandra Stremousova vysvetlil, že považuje požiadavky klienta za nezákonné. Požiadal súd, aby sa na prípad vzťahoval zákon o premlčaní a žalobu zamietol.Podľa Občianskeho zákonníka je premlčacia doba tri roky, pre tento prípad lehota vypršala 6. mája 2013.

V náleze Ústavného súdu Ruskej federácie sa uvádza, že občan je ekonomicky slabšou stranou v právnom vzťahu s bankami a potrebuje osobitnú ochranu práv. Preto bude zaujímavé sledovať, ako dopadne ďalšie rokovanie občianskoprávneho sporu, ktoré je naplánované na september.

Banka Tinkoff Credit Systems bola založená v roku 1994. Pôvodne sa volala Chimmašbank, v roku 2007 zmenila svoj ​​názov. Charakteristickým rysom tejto banky je nedostatok pobočiek a bankomatov, klientov obsluhuje cez internet. Inštitúcia je pod kontrolou podnikateľa Oleg Tinkova.

Súvisiace články

Aktuálne správy