
V roku 2017 by mal online trh s umením prekonať hranicu dvoch miliárd dolárov. Amazon chce z rastúceho biznisu svoj podiel. Práve spustil sekciu Amazon Art, kde ponúka umelecké diela od predajcov a galérií.
Internetový obchod Amazon.com začal ponúkať prostredníctvom svojich stránok originálne kresby, reprodukcie obrazov alebo sochy približne z 150 amerických galérií, od tých najmenších po tie najväčšie, a to vrátane newyorskej Paddle8 alebo sanfranciských galérií McLoughlin alebo Modernbook. "Amazon Art dáva galériám možnosť osloviť milióny zákazníkov," tvrdí viceprezident Amazon Marketplace Peter Farice. No nie všetky galérie ponuky Amazonu využili. Gail Gibson zo seattleskej galérie G. Gibson Gallery chce najskôr vidieť, ako bude obchod fungovať. "Chcem si počkať, ako to bude urobené a jednoduché na používanie. Predaj umenia musí byť vkusne vyriešený," vysvetľuje Gibson.
Ak však galeristi budú spoluprácu s Amazon zvažovať príliš dlho, môže ich to vyjsť draho. Zatiaľ čo teraz môžu svoje diela na stránky Amazonu umiestniť zdarma, od roku 2015 im bude online obchod účtovať mesačný poplatok vy výške 100 dolárov.
Amazon ešte musí vyriešiť špecifické technické detaily. Preprava umeleckých diel je podstatne drahšie ako u bežných zásielok. Môže to stáť až tisíce dolárov, čo by si však galérie nemohli dovoliť. Amazon by si mal z každého predaného umeleckého diela účtovať províziu vy výške 5 až 20 percent.
Nie je to prvýkrát, čo sa Amazon snaží predávať umenie. V roku 1999 sa spojil s aukčný spoločnosťou Sotheby 'na doméne Sothebys.Amazon.com. Celý projekt však nezarábal, a preto ho v októbri 2000, po šestnástich mesiacoch, ukončili. Podobným neúspechom skončil pokus spoločnosti ArtNet, ktorá neskôr vysvetlila, že v ranej ére internetu ľudia neboli ochotní platiť tak vysoké čiastky za diela, ktoré nemôžu vidieť osobne. Možno práve z týchto dôvodov sa biznisu s umením dlho vyhýbali aj eBay a Yahoo.
Medzinárodný trh s umením dosiahol vlani celosvetovo rekordných 60 miliárd dolárov. Z prieskumu spoločnosti Hiscox vyplynulo, že 64 percent ľudí nakupuje umenie online, bez toho aby ho predtým videla osobne. Viac ako štvrtina účastníkov prieskumu potom bola ochotná minúť viac než 75 tisíc za diela, ktoré predtým videli len na fotkách. Práve Hiscox vo svojom prieskume predpokladá, že online trh s umením do roku 2017 vzrastie zo súčasných 870 miliónov dolárov na 2,1 miliardy dolárov.