Šmejdi v Česku: Pre predvádzacie akcie chcú zaviesť ohlasovaciu povinnosť

, ČTK;lad foto:TASR;SITA

Usporiadatelia predvádzacích akcií majú mať po novom povinnosť hlásiť dopredu Českej obchodnej inšpekcii podrobnosti o svojich predajných akciách. Seniori, ktorí sa stali obeťou podvodných praktík týchto predajcov, sa tiež budú môcť obrátiť na systém spotrebiteľského ombudsmana.

Na jeseň by mal nadobudnúť účinnosť zákaz reťazenia živností. Navrhuje to české ministerstvo priemyslu a obchodu (MPO), ktoré tak chce obmedziť nekalé praktiky pri predvádzacích akciách. Zákaz reťazenia živností má zabrániť súčasnej praxi, kedy podnikateľ, ktorému bola zrušená živnosť, ďalej podniká v rovnakom odbore.

Firmy aj jednotlivci, ktorí predvádzacie akcie organizujú, budú mať novo ohlasovacia povinnosť. Novinka má umožniť inšpekcii predvádzacie akcie monitorovať. Podľa navrhnutej novely zákona o ochrane spotrebiteľa bude každý predajca povinný ohlásiť ČOI-ke  15 pracovných dní pred konaním podujatia adresu a miesto, kde bude uskutočnené, dátum, časový harmonogram a rovnako aj predmet akcie.

Súčasťou ohlasovacej povinnosti budú tiež údaje o organizátorovi. Rovnaké údaje bude musieť usporiadateľ uviesť aj v ponuke na účasť, ktorú rozošle spotrebiteľom. Predajca bude musieť konkretizovať, aký druh tovaru alebo služieb bude ponúkať. Za porušenie týchto povinností bude predávajúcemu hroziť pokuta. Kuba chce, aby ČOI viac využívala možnosť udeliť maximálnu päťmiliónová sankciu.

Ministerstvo chce vytvoriť systém spotrebiteľského ombudsmana. Tento systém má za pomoci kontaktných miest na obecných živnostenských úradoch umožniť podvedeným seniorom rýchlo a bezplatne sa domôcť spotrebiteľských práv. Podieľať sa na ňom má 227 obecných úradov a mimovládne spotrebiteľské organizácie.

Ľudia, ktorí doplatili na účasť na predvádzacích akciách, sa budú môcť obrátiť na živnostenský úrad, kde dostanú informácie o možnostiach ďalšieho postupu. Získajú tam napríklad formuláre pre odstúpenie od zmluvy. Živnostenský úrad potom prípad elektronicky zašle príslušnej mimovládnej organizácii.

 Podľa námestníka ministra Tomáša Hajduška existuje pre nepoctivých predajcov len jeden trest, a to pripraviť ich o ich biznis. Firiem, ktoré oslovujú najmä dôchodcov s predvádzacími akciami, je v ČR asi 500. Takéto podujatia fungujú v Česku síce 20 rokov, ale agresivita sa k nim pridala až v ostatných siedmich rokoch a stále sa stupňuje. Už niekoľko týždňov sa tiež objavujú po celej krajine podpisové hárky "Petícia proti šmejdům".

ČOI uložila v tohtoročnom prvom štvrťroku za použitie nekalých obchodných praktík na predvádzacích akciách usporiadajú firmám pokuty za 5,4 milióna korún (207 852,19 EUR). Porušenie zákona zistila v 81 percentách prípadov. Najvyššiu pokutu, 1,8 milióna korún (69 284,06 EUR), dostala Česká reklamní společnost. Legislatívne úpravy zákazu reťazenia živností a ohlasovacia povinnosť by mali podľa MPO nadobudnúť účinnosť na jeseň tohto roka.

Súvisiace články

Aktuálne správy