Podiel výrobkov zo SR na pultoch klesá, je ich menej ako 50%

vyšlo aj v DOM

BRATISLAVA 21. júna (SITA) – Potraviny, ktoré sa nachádzajú na regáloch slovenských obchodov, sú z väčšej časti dovezené zo zahraničia. Podiel slovenských výrobkov klesá, dnes ich je v obchodoch 46 %. Vyplýva to z prieskumu, ktorý si nechala vypracovať Potravinárska komora Slovenska (PKS). Ešte v roku 2011 bolo podľa rovnakého prieskumu v obchodoch 50 % slovenských

Najväčšie zastúpenie spomedzi slovenských produktov majú minerálky a ochutené či neochutené vody, 69 % týchto výrobkov je na regáloch v obchodoch slovenských. Prevažne slovenské kupujeme aj mlieko (60 %), pivo (58 %) a mliečne výrobky (53 %). Presná polovica liehovín a destilátov na pultoch pochádza zo zahraničia. Naopak, malé zastúpenie majú slovenské oleje, cukrovinky a čokolády (36 %) či konzervované produkty (20 %).

Najviac slovenských výrobkov ponúkajú malé predajne (67 %) a supermarkety (54 %). Veľké hypermarkety väčšinu potravín dovážajú, predávajú 47 % našich produktov. Ľudia žijúci v Banskobystrickom a Žilinskom kraji majú k potravinám vyrobeným na Slovensku najľahší prístup. Obchody v týchto krajoch ponúkajú 56 %, resp. 53 % percent slovenských výrobkov. Naopak, v Trenčianskom kraji majú slovenské výrobky len 40-percentné zastúpenie.

„Výsledky tohto monitoringu boli pre nás veľmi, veľmi nepríjemným prekvapením,“ priznal prezident PKS Daniel Poturnay. Ako dodal, podľa prieskumu Eurostatu v susednom Česku predávajú 77 % domácich výrobkov, Maďarsku 78 % a Poľsku 87 %. „V porovnaní s týmito číslami je našich 46 % žalostne málo,“ doplnil. Spotrebitelia podľa jeho slov slovenské výrobky chcú, slovenskí výrobcovia ich vedia ponúknuť a naša ekonomika potrebuje rast dopytu po domácich produktoch. „Zostáva otázka, do akej miery je obchod tento dopyt schopný ponúknuť,“ uzavrel.

Prieskum uskutočnila spoločnosť GfK v 360 predajniach na Slovensku od 24. mája do 8. júna osobným zberom.

Agentúra SITA vydá k správe aj zvukovú správu.

Súvisiace články

Aktuálne správy