S modernizáciou železnice v Trenčíne sa tak skoro nezačne

Peniaze z eurofondov zrejme nestihnú v tomto programovom období vyčerpať.

Plánovaná modernizácia železničného úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá sa v tomto programovom období zrejme nestihne. Plánovanú výstavbu stále brzdia súdne spory, uplatnenie viacerých revíznych postupov zo strany uchádzačov a zmeny v projektovej dokumentácií počas súťaže. „Ešte by som to nepovedal definitívne ale úprimne povedané, je to veľmi horúci kandidát na to, že to bude jeden z projektov, ktorý nebude možné realizovať v tomto programovom období. Jasné, že nám to vytvára určitý priestor na ďalšie programové obdobie, ale dnes už bývalá vláda neurobila ešte ani čiarku v príprave toho nového programového obdobia. Čiže nie je nič nadefinované,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek. Projekt mal byť hotový do konca roku 2015, už teraz je podľa ministra veľmi pravdepodobné, že sa to nestihne.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie opätovne vyhodnocujú predmetnú verejnú súťaž. „V zmysle zákona počas vyhodnocovania ponúk nie je možné poskytovať žiadne informácie,“ informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková. Ak by sa projekt nezrealizoval, poputujú peniaze z eurofondov na ďalšie dva úseky trate. Primátor Trenčína Richard Rybníček vníma súčasnú situáciu tak, že s modernizáciou cez Trenčín sa nezačne v blízkej dobe. Mesto na to upozorňovala bývalá vláda aj Železnice Slovenskej republiky. Súčasný variant, ktorý má viesť cez centrum krajského mesta, bol však terčom kritiky časti verejnosti. Chyby v ňom našla aj samospráva spoločne s pracovnou skupinou, pričom k nemu vypracovala 16 pripomienok. Tie by mala vláda podľa Rybníčka zohľadniť.

„Zistili sme, že tu bol naprojektovaný 240-metrový čínsky múr vysoký 11 metrov priamo cez mesto, že napríklad máme nefunkčnú letnú plaváreň, našli sme tam niekoľko neuveriteľných vecí. Na týchto 16 bodoch bude mesto trvať,“ povedal primátor. Zmenu variantu tak, aby modernizácia železničnej trate išla mimo mesta má však podľa neho v rukách štát, nie mesto. „Mesto v tomto prípade môže vyjadriť svoj názor, ale nemôže túto vec ovplyvniť a pokiaľ niekto odo mňa čaká, že ja teraz využijem túto situáciu a začnem vykrikovať, že železnica mimo mesto, len preto, že sa to ľuďom páči, tak je to proste nezmysel. Lebo to nie je otázka, o ktorej môže rozhodnúť primátor, toto je otázka, o ktorej môže rozhodnúť štát – premiér a ministerstvo,“ tvrdí Rybníček. Sám si však nemyslí, že štát trať preloží mimo centra Trenčína, pretože do prípravy projektu investoval niekoľkomiliónov eur. „Neviem si predstaviť vládu, ktorá by teraz povedala, že OK, tu sme nainvestovali desiatky miliónov eur, tie sú pasé a budeme investovať ďalších x miliónov a možno stámilióny eur do iného variantu,“ povedal Rybníček.

Podľa poslanca Jána Babiča, ktorý už niekoľko rokov bojuje proti železnici cez stred Trenčína, je súčasná situácia výsledkom politického lobbingu a „nenajedenosti firiem“. Nastal tak podľa neho čas, aby sa záležitosť vyriešila tak, ako to žiadajú už desať rokov. Chcú sa obrátiť na vládu aj Európsku Úniu. „To znamená nezávislá medzinárodná komisia posúdi dva varianty – variant cez mesto a variant mimo mesta. My ten variant už máme, nečakali sme na mesto ani na nikoho. Máme urbanistickú variantu, máme zmeny celej stratégie a zmeny tohto projektu s tým, aby sme zachránili mesto,“ povedal Babič.

Železnice vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Skanska navrhla vykonanie prác za 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty a TSS Grade za 245 mil. eur. Pôvodná predpokladaná cena prác bola vyše 296 mil. eur. Stavebné práce mali byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava a trvať mali tri roky a štyri mesiace. Ide o plánovanú tretiu etapu v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov.

Súvisiace články

Aktuálne správy