Začal sa tender na obchvat Žiaru nad Hronom za 56 mil. eur

Vypracovanie projektu a výstavba takmer 7-kilometrového obchvatu Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2 má trvať dva roky. Financovanie prác je plánované zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu ešte počas terajšieho programovacieho obdobia čerpania eurofondov.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie projektu a výstavbu takmer 7-kilometrového obchvatu Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2. Predpokladaná cena projektovej dokumentácie a stavebných prác dosahuje 56,09 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Ako vyplýva z podmienok tendra zverejneného v stredu vo Vestníku verejného obstarávania, investícia je plánovaná na dva roky a financovaná má byť zo zdrojov Európskej únie (EÚ) a štátneho rozpočtu ešte v terajšom programovacom období čerpania eurofondov. Pôvodné odhadované náklady na vybudovanie žiarskeho obchvatu na základe štátnej expertízy boli okolo 98 mil. eur bez DPH.

Stavebné firmy a združenia môžu o súťažné podklady požiadať do 6. júna a o vysvetlenie podmienok účasti do 21. júna. Lehota na predkladanie ponúk je 20. júla, kedy je plánované aj ich otváranie. Uchádzači musia predložiť zoznam realizovaných stavieb diaľnic a rýchlostných ciest, ktorých súčasťou boli mosty, počas predchádzajúcich piatich rokov. NDS vyžaduje, aby uskutočnili aspoň dve stavby so zmluvnou cenou každej minimálne 20 mil. eur bez DPH. V rámci nich mali byť postavené aspoň dva mosty v dĺžke najmenej 50 metrov.

Bývalé vedenie rezortu dopravy plánovalo začať s výstavbou obchvatu Žiaru nad Hronom v roku 2013. Počíta s tým aj Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý vláda Ivety Radičovej schválila vlani v júli. Podľa tohto plánu mala byť stavba žiarskeho obchvatu financovaná z eurofondov a zo štátneho rozpočtu až v ďalšom programovacom období 2014 až 2020. Podmienkou využitia pomoci EÚ v súčasnom období je, aby bol obchvat odovzdaný do užívania najneskôr v roku 2015.

Stavba obchvatu Žiaru nad Hronom je podľa diaľničného programu v súčasnosti najlepšie pripraveným úsekom na R2. Napojí sa na R1 a presmeruje tranzit dopravy v smere na Prievidzu mimo mesta. Pre nízku intenzitu dopravy ministerstvo pôvodne nezaradilo projekt obchvatu medzi najpotrebnejšie a plánovalo ho len ako rezervný pre prípad neschopnosti vyčerpať eurofondy na potrebnejšie úseky.

Podľa diaľničného programu, ktorý nové vedenie ministerstva dopravy aktualizuje, mala v tomto roku začať výstavba dvoch ciest R2. Desať a pol kilometrový polovičný profil úseku Ruskovce – Pravotice, čo je vlastne obchvat Bánoviec nad Bebravou, má odhadované náklady 90,46 mil. eur bez DPH. Výstavba vyše 8-kilometrového úseku Zvolen, východ – Pstruša by mala podľa predpokladov stáť 133,45 mil. eur. V budúcom roku by mala začať stavba nadväzujúceho 10-kilometrového úseku R2 Pstruša – Kriváň za predpokladanú cenu 217,82 mil. eur. Začiatok stavby 10,5-kilometrového úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa v polovičnom profile je plánovaný v roku 2014, pričom odhadované náklady sú 90 mil. eur.

Súvisiace články

Aktuálne správy