Dopravcovia už nevedia, kde šetriť, chcú kompenzácie za drahú naftu

Bratislava 2. mája (TASR) – Slovenskí dopravcovia už nevedia, kde hľadať úspory a ako zvýšiť efektivitu svojho podnikania. Upozornil na to prezident Združenia cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič. "Prestali sme kupovať nové autá. Začíname si ich prenajímať," povedal dnešnom pracovnom stretnutí s novinármi v Bratislave.
Podľa neho si už dopravcovia prenajímajú vozidlá aj z Nemecka, čo ovplyvňuje i výber daní na Slovensku. Dopravcovia totiž za požičané zahraničné vozidlá nemusia štátu zaplatiť cestnú daň. "Pretože to auto jazdí na nemeckých ŠPZ," podotkol Jančovič.
Ako ďalej upozornil, na Slovensku je zdanenie vozidiel vysoké v porovnaní s Európskou úniou (EÚ) i v porovnaní s inými krajinami. Za každý kamión platia dopravcovia v zmysle nariadení vyšších územných celkov 2000 až 2200 euro za rok. Je to približne štvornásobok stanovený EÚ a dvojnásobok oproti sumám, ktoré platia dopravcovia v iných krajinách. "Stávame sa tak nekonkurencieschopnými," konštatoval Jančovič. Podľa jeho odhadu skončí na Slovensku každý rok približne 10 % spoločností svoju činnosť, nemusí to byť však len z ekonomických dôvodov.
Zástupcovia slovenských dopravcov chcú, aby sa daň z motorových vozidiel v SR už nezvyšovala a aby bola jednotná na celom Slovensku. V súčasnosti totiž dochádza k diskriminácii dopravcov, ktorí platia v rámci regiónov odlišné poplatky.
Problémom je aj vysoká cena nafty, ktorá je pre spoločnosti jednou z najvyšších nákladových položiek. Na 1000 litrov je momentálne na Slovensku spotrebná daň 368 eur, pričom v EÚ je priemerná suma 302 eur. Jančovič navrhuje túto medzeru kompenzovať prostredníctvom profesionálnej vratky spotrebnej dane, aká je zavedená napríklad v Slovinsku. "Tento inštitút by mal zaviesť patriotizmus, že natankujeme doma," povedal.

Súvisiace články

Aktuálne správy