Američania sú už unavení zo šetrenia a začínajú znova utrácať

New York 14. apríla (TASR) – Američania sú už unavení zo šetrenia. Najmä vyššia a stredná trieda začína znova viac utrácať, a to či už za návštevy reštaurácií, alebo luxusnú kozmetiku a iné drahšie výrobky.
"Únava zo šetrenia" je tak motorom rastu maloobchodných tržieb, ktoré napríklad vo februári 2012 stúpli medziročne o 6,5 %.
Zotavovanie americkej ekonomiky z krízy, ktorá vypukla koncom roku 2007, bolo na tamojšie pomery príliš pomalé a vleklé. Mnohí zo súčasnej generácie Američanov ešte nikdy nemuseli tak dlho obmedzovať a zvažovať svoje výdavky. A keď sa vyhliadky americkej ekonomiky konečne zlepšili, začínajú otvárať svoje peňaženky.
Napriek tomu, že na americkom trhu práce pribudlo v marci menej pracovných miest, ako analytici očakávali, a to "iba" 120.000 namiesto 205.000, od decembra 2011 do konca marca vytvorila ekonomika USA celkovo 635.000 nových pozícií a miera nezamestnanosti minulý mesiac klesla na 8,2 %.
To má priaznivý vplyv aj na spotrebiteľské výdavky, ktoré sú hybnou silou americkej ekonomiky. Analytici, ktorých oslovila agentúra Bloomberg, predpovedajú, že hrubý domáci produkt (HDP) USA sa tento rok zvýši o 2,3 % oproti vlaňajšku, keď vzrástol o 1,7 %. Ale zároveň upozorňujú, že najnovšia vlna zdražovania benzínu môže opäť zabrzdiť rast výdavkov domácností, a tým aj ekonomiku.

Súvisiace články

Aktuálne správy