HANT tvrdí, že ponuka na D1 pri Ružomberku je reálna

Zníženie nákladov na výstavbu diaľnice Hubová - Ivachnová podľa slovensko-talianskeho združenia HANT BA DS a INC umožňujú moderné technológie použité pri výstavbe diaľnic v zahraničí. Je to možné pre spôsob realizácie projektu, keď zhotoviteľ diaľnicu nielen postaví, ale aj naprojektuje.

Stavebné združenie HANT BA DS, a.s. a INC S.p.A., ktoré chce postaviť vyše 15-kilometrovú diaľnicu D1 Hubová – Ivachnová najlacnejšie, tvrdí, že jeho ponúknutá cena 207,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty je reálna. Zníženie nákladov podľa slovensko-talianskeho združenia umožňuje použitie moderných technológií overených na výstavbe diaľnic v zahraničí. Je to možné pre spôsob výstavby, keď zhotoviteľ diaľnicu nielen postaví, ale aj naprojektuje.

„Spolu s naším partnerom sme presvedčení o tom, že spĺňame všetky podmienky, ktoré určila Národná diaľničná spoločnosť (NDS),“ povedal vo štvrtok na stretnutí s médiami riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti HANT BA DS Miroslav Pavelka. NDS má podľa neho otázky k ponuke združenia, nechcel ich však zatiaľ konkretizovať. Uviedol len, že sa netýkajú referencií na výstavbu diaľnic. „Združenie HANT – INC je partnerstvom skúseností talianskeho partnera a znalosti domáceho trhu. Spoločne sme vytvorili medzinárodný tím odborníkov, ktorí analyzovali každý stavebný objekt, navrhli technické riešenia a optimalizovali konečnú ponuku,“ dodal Pavelka.

Považskobystrická firma je vedúcim členom konzorcia a očakáva, že bude vyhlásená za víťaza súťaže na stavbu diaľnice pri Ružomberku. „Je kríza. Každá stavebná firma chce využiť všetky svoje možnosti na to, aby cenu čo najviac stlačila a získala zákazku,“ zdôvodnil Pavelka nižšie navrhované ceny stavbárov za výstavbu diaľnic. Zámer Smeru, ktorý zostaví budúcu vládu, aby boli v tendroch vylučované najnižšie a najvyššie ceny, nie je podľa neho dobrý nápad.

„Rozhodli sme sa pre dlhodobú a stabilnú spoluprácu s firmou HANT BA DS v oblasti infraštruktúry s úmyslom spoločne vytvoriť jedno z najviac konkurencieschopných zoskupení na Slovensku,“ informoval generálny riaditeľ turínskej spoločnosti INC Claudio Dogliani. Očakáva, že projekt D1 Hubová – Ivachnová bude len jeden z viacerých ďalších spoločných projektov, do ktorých chce talianska firma priniesť technické inovácie a svoje 40-ročné skúsenosti v stavebníctve. INC poskytlo referencie na dve stavby diaľnic v Taliansku.

Súčasťou diaľnice Hubová – Ivachnová, ktorá odľahčí preťaženú dopravu na ceste prvej triedy cez Ružomberok, bude dvojkilometrový tunel Čebrať. Ten pre združenie projektovala projekčná kancelária Basler & Hofmann Slovakia s.r.o. Podľa združenia ide o jednu z mála projekčných kancelárií, ktorá dokáže efektívne naprojektovať takéto dielo so zohľadnením všetkých platných parametrov, ale aj s výhľadom do budúcnosti.

Združenie HANT – INC tvrdí, že cenu výstavby D1 Hubová – Ivachnová zefektívnilo najmä pri mostných konštrukciách. Pre diaľnicu navrhlo 21 mostov, z toho priamo na nej dvanásť, ďalšie tri nad ňou a zvyšných šesť mostov na vetvách križovatiek a nad poľnými cestami. „Špecialisti na mosty zo spoločného tímu s projekčnou kanceláriou ISPO spol. s r.o. Prešov prehodnotili navrhované mostné konštrukcie a optimalizovali profily a dĺžky mostných objektov,“ dodáva združenie. Ďalšie úspory dosiahli pri úpravách celého úseku diaľnice aj zvyšných úprav a preložiek ciest. Odborníci v projekte prepočítali bilancie zemín a optimalizovali ich využitie, upravili tiež zárubné, oporné múry s využitím nových technológií na spevnenie svahov.

Združenie v zložení HANT BA DS a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o. neuspelo s najnižšou cenou v tendri na výstavbu vyše 11-kilometrového úseku D1 Fričovce – Svinia pri Prešove. NDS jeho ponuku vylúčilo pre problémy s referenciami ruskej firmy, združenie podalo námietky na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), ale neskôr ich stiahlo.

Súvisiace články

Aktuálne správy