UNAS žiada znížiť sadzby mýta na cestách prvej triedy

Únia autodopravcov Slovenska navrhuje aj zníženie podielu ciest, na ktorých sa platí mýto, a tiež zníženie dane z motorových vozidiel a dane z minerálnych palív. Malí a strední dopravcovia navrhujú i ďalšie opatrenia na zvýšenie konkurencieschopnosti domácich dopravcov.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) navrhuje zníženie podielu ciest s výberom mýta na celkovej cestnej sieti a zníženie sadzieb mýta na cestách prvej triedy. Organizácia zároveň žiada zníženie dane z motorových vozidiel a dane z minerálnych palív. UNAS je aj za celoplošné zrušenie zákazu vjazdu pre nákladné autá nad 12 ton na cesty druhej a tretej triedy, ktoré spravujú kraje. Navyše navrhuje diferencovanie výšky pokút podľa závažnosti priestupku a ďalšie zmeny v podmienkach pre dopravcov. „Pre záchranu dopravy v SR je nutné vytvoriť také podmienky, aby bol slovenský dopravca konkurencieschopný,“ zdôvodňuje UNAS svoje výhrady a návrhy na vlastnom portáli.

Dopravcovia navrhujú znížiť podiel spoplatnených ciest z dôvodu, že na Slovensku dosahujú najvyšší podiel spomedzi krajín, kde funguje elektronický výber mýta. Podľa nich to okrem cestnej nákladnej dopravy výrazne postihlo aj cestovný ruch a turizmus. „Autobusoví prepravcovia hlásia po zavedení elektronického mýta úbytok, v niektorých prípadoch dokonca úplné ukončenie prepráv zahraničných turistov,“ tvrdí UNAS. Na Slovensku sa mýto vyberá na 2 100 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy, čo z celkovej dĺžky cestnej siete 43 841 kilometrov predstavuje 4,8 %. V Rakúsku je podiel spoplatnených ciest podľa dopravcov 2,1 %, v Nemecku 1,9 % a v Českej republike 1 %.

Zníženie sadzieb mýta na cestách prvej triedy UNAS zdôvodňuje vysokým spoplatnením týchto komunikácií a tým, že poplatok na kilometer je takmer dvojnásobne vyšší oproti ČR. Dopravcovia uvádzajú ako príklad sadzbu mýta pre vozidlo s piatimi nápravami, hmotnosťou 40 ton a emisnou triedou Euro 6. V SR sa platí mýto na zhruba 1 500 kilometroch ciest prvej triedy, pričom vozidlá v uvedenej kategórii platia za kilometer 0,143 eura. V ČR je spoplatnených 299 ciest prvej triedy pri sadzbe na kilometer v danej kategórii vozidiel 0,076 eura. V Rakúsku ani Nemecku nie sú cesty prvej triedy mýtom spoplatnené.

„V oblasti pokút vôbec nie je riešený rozdiel medzi úmyselným a neúmyselným zavinením, teda porušením zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Za úmyselné porušenie považujeme napríklad jazdu s rušičkou odpočtu kreditu, respektíve jazdu bez palubnej jednotky. V takomto prípade je výška pokuty adekvátna priestupku,“ uvádzajú dopravcovia. Neúmyselné porušenie je podľa nich napríklad nefunkčnosť systému dobíjania, kedy nie je možné kredit dobiť, alebo porucha palubnej jednotky. „Navrhujeme preto rozdiferencovať výšku pokút podľa závažnosti priestupku a zaviesť do praxe nový sadzobník pokút, ktorý bude tieto skutočnosti zohľadňovať,“ dodávajú dopravcovia z UNAS-u.

Organizácia tvrdí, že v súčasnosti má Slovensko najvyššiu daň z motorových vozidiel v Európe. „Vo všetkých krajinách po zavedení elektronického mýta bola daň z motorových vozidiel znížená,“ pripomínajú dopravcovia. Napríklad v Nemecku a ČR vyčlenili určitú pomoc dopravcom z dôvodu kompenzácie zavedenia mýta. Rozdielne sadzby tejto dane v jednotlivých krajoch sú podľa nich diskriminačné a nie sú účelovo viazané na opravu a údržbu ciest.

„Navrhujeme preto daň z motorových vozidiel znížiť, a to o 70 %, aby sme sa dostali na európsky priemer a úroveň okolitých štátov. U nás sa daň z motorových vozidiel vzťahuje aj na cesty II. a III. triedy, avšak prejazd týmito cestami je u nás výrazne obmedzený označením zákazu vjazdu pre nákladné motorové vozidlá nad 12 ton, respektíve nad 10 metrov dĺžky,“ dodáva UNAS. Tento zákaz považuje za účelovú diskrimináciu a preto žiada jeho zrušenie.

Daň z minerálnych palív napriek jej zníženiu v januári 2010 je podľa dopravcov stále vysoká. „Spotrebná daň predstavuje nezanedbateľný nástroj príjmov štátneho rozpočtu SR a preto by sa mali hľadať riešenia, ktoré povedú k tomu, že slovenskí, ale aj zahraniční, tranzitujúci dopravcovia budú čerpať motorovú naftu najmä na území SR,“ dodal UNAS. Z tohto dôvodu navrhuje zníženie sadzby tejto dane z terajších 368 eur na 330 eur za tisíc litrov. Napríklad, v Poľsku je 327,11 eur a v Maďarsku 355,49 eur.

Malí a strední autodopravcovia považujú za potrebné aj navýšenie najväčšej prípustnej hmotnosti vozidiel zo súčasných 40 ton na 48 ton. Navrhujú tiež dočasné pozastaviť podmienky kontrolovaného zaťaženia nákladných automobilov pri technickej kontrole, podľa ktorých musia byť vozidlá podľa jednotlivých kategórií zaťažené na 60 % a 40 %.

Organizácia cestných dopravcov vznikla na základe protestov proti zavedeniu mýta pred dvoma rokmi a od januára tohto roka má nové vedenie s predsedníčkou Ingrid Rosovou.

Súvisiace články

Aktuálne správy