Autodopravcovia chcú predostrieť novej vláde sedem návrhov na zmeny

Bratislava 21. marca (TASR) – Autodopravcovia združení v Únii autodopravcov Slovenska (UNAS) chcú predostrieť novej vláde sedem návrhov na zmeny v oblasti dopravy. Je medzi nimi napríklad návrh na zníženie podielu spoplatnených ciest, pokles sadzieb mýta za cesty prvej triedy i nižšia daň z motorových vozidiel.
"Máme sformulovaných sedem základných návrhov zmien na novú vládu. Ide o najpálčivejšie problémy v doprave, ktoré nepriaznivo ovplyvňujú tento sektor," priblížila nová predsedníčka UNAS Ingrid Rosová.
Dopravcovia tak navrhujú znížiť podiel mýtom spoplatnených ciest, keďže Slovensko má podľa nich najvyšší podiel spoplatnených ciest spomedzi krajín so zavedeným elektronickým mýtom. To podľa UNAS nepriaznivo postihlo okrem cestnej nákladnej dopravy aj cestovný ruch a turizmus.
Zároveň chcú znížiť daň z motorových vozidiel. "Vo všetkých krajinách sa po zavedení elektronického mýta daň z motorových vozidiel znížila," odôvodňujú autodopravcovia v návrhu. V súčasnosti má Slovensko podľa UNAS najvyššiu daň z motorových vozidiel v Európe. Medzi ďalšie návrhy združenia patrí okrem zníženia mýtnych sadzieb na cestách prvej triedy napríklad aj diferencovanie výšky pokút podľa závažnosti ich uloženia a zníženie spotrebnej dane z minerálnych palív.
UNAS dúfa, že sa mu v prípade týchto návrhov podarí nájsť spoločnú reč s novou vládou. Či združenie následne pristúpi prípadne aj k štrajku alebo nie, bude totiž podľa Rosovej záležať aj od postoja vlády. "Pokiaľ ide o novú vládu, necháme sa prekvapiť," skonštatovala Rosová. Zároveň dúfa, že sa v novom kabinete niekto nad ich návrhmi reálne zamyslí. "A tiež, že pochopí, že tak, ako sú výhodné pre nás, sú výhodné aj pre štát," dodala.
Podľa nej nie je správne, aby sa združenie UNAS vnímalo ako subjekt, ktorý chce len a len štrajkovať. "UNAS nikdy v minulosti, a ani teraz pri kompletnej výmene predsedníctva nebolo združením, ktoré sa bezhlavo vrhalo do štrajkov. Je to už len posledné štádium, keď zlyhajú všetky klasické, slušné a pokojné metódy," opísala Rosová.
Dopravcovia združení v Únii autodopravcov Slovenska protestovali po prvý raz proti elektronickému mýtu v januári 2010. Zablokovali vtedy Rožňavskú ulicu v Bratislave, no aj prístupové cesty do ďalších miest na Slovensku. Štrajk skončil niekoľkými ústupkami zo strany vlády. Napríklad znížením spotrebnej dane na naftu. O rok na to, v januári 2011 vyhlásili autodopravcovia opäť štrajkovú pohotovosť a hrozili ešte horšími protestmi ako v roku 2010. Nakoniec však po ústupkoch zo strany ministerstva dopravy k štrajku a blokáciám nedošlo. O chuti na prípadný štrajk hovorilo združenie aj začiatkom roka 2012.

Súvisiace články

Aktuálne správy