Slovenský telekomunikačný trh vlani opäť klesol

Správa „TELEKOM: Slovenský telekomunikačný trh vlani opäť klesol“ rozšírená o stanovisko spoločnosti Slovak Telekom v treťom a štvrtom odseku.

BRATISLAVA 8. marca (SITA) – Slovenský telekomunikačný trh v minulom roku opäť oslabil. Výnosy z mobilného aj fixného segmentu dosiahli vlani objem 2,037 mld. eur, v porovnaní s rokom 2010 však ide o pokles na úrovni 3,4 %. Kľúčovými faktormi ovplyvňujúcimi minuloročný vývoj boli podľa generálneho riaditeľa Orange Slovenska Pavla Lančariča výrazná konkurencia na trhu podporená existenciou niekoľkých virtuálnych operátorov ako aj pretrvávajúca regulácia. „Regulácia je proces, ktorý stále pretrváva a stále má zásadný vplyv na naše podnikanie,“ konštatoval vo štvrtok Lančarič. Obidva faktory navyše podľa neho majú negatívny vplyv na investície v telekomunikačnom sektore.

Medziročne sa znížil podiel všetkých hráčov na trhu s výnimkou mobilného operátora O2, ktorého podiel stúpol o 2,4 percentuálneho bodu na 7,7 %. Orange oslabil o 0,4 percentuálneho bodu na 35,8 % a Telekom o 1,8 bodu na 44,1 %. Spoločnosť UPC Broadband Slovakia evidovala pokles podielu na telekomunikačnom trhu o 0,1 percentuálneho bodu na 2,5 %. Ostatné spoločnosti mali podiel vo výške 10 %.

Spoločnosť Slovak Telekom (ST) sa voči údajom zverejneným Orangeom ohradila. „Uvedená metodika porovnáva odlišne vykázané výnosy skupiny Slovak Telekom, ktoré vedú k nepresnému údaju pri našej spoločnosti,“ uviedol hovorca spoločnosti Andrej Gargulák. Do súčtu celkových výnosov za rok 2010 sú totiž podľa neho zahrnuté ešte nekonsolidované výsledky mobilnej a fixnej časti skupiny Slovak Telekom, za minulý rok sú však už započítané iba konsolidované výsledky skupiny ST.

„V porovnaní odlišne vykázaných výnosov vzniká väčší rozdiel poklesu výnosov skupiny Slovak Telekom, ako je v skutočnosti pri porovnaní rovnakých kategórií,“ argumentuje Gargulák. Podľa jeho slov tak u spoločnosti Slovak Telekom došlo vlani medziročne k poklesu iba o 0,9 %, zatiaľ čo pri spoločnosti Orange Slovensko o 1 %. „Tým pádom sa však mení aj celkový súčet výnosov za rok 2010 a telekomunikačný trh síce vykázal medziročný pokles, ale je nižší,“ dodal Gargulák.

Na trhu podľa Lančariča panuje nerovnováha, keď sa na jednej strane síce zvyšuje počet užívateľov, no na strane druhej klesajú výnosy. Telekomunikační operátori tak podľa Lančariča obsluhujú čoraz väčší počet užívateľov, ktorým poskytujú čoraz širšiu paletu služieb, no dostávajú za to čoraz menej peňazí. „Toto protirečenie trvá už nejaký čas a ešte nejakú dobu trvať môže, ale nebude môcť trvať donekonečna,“ dodal Lančarič.

Podiel mobilných hlasových služieb na celkových výnosoch slovenského telekomunikačného trhu predstavoval takmer 72 %, čo je o pol percentuálneho bodu viac ako v roku 2010. Mobilné dáta tvorili 4,3-percentný podiel na výnosoch, keď sa medziročne ich podiel znížil o 0,4 percentuálneho bodu. Hlasové služby v pevnej sieti sa na celkových výnosoch trhu podieľali 11,2 %, čo je o necelý percentuálny bod menej ako rok predtým a fixný internet mal 8,9-percentný podiel, keď vzrástol o 0,7 bodu. Štruktúra účastníkov bola už stabilne naklonená v prospech mobilných hlasových služieb, ktoré vlani využívalo takmer 68 % zákazníkov. Takmer 8 % využívalo mobilný internet, 14,2 % hlasové služby v pevnej sieti a 10,3 % fixný internet.

Súvisiace články

Aktuálne správy