Svetový deň kvality napomáha zvyšovať povedomie o kvalite

Bratislava 8. novembra (TASR) – Svetový deň kvality v roku 2010 sa sústreďuje na východiská umožňujúce dostať sa z krízy a v spojitosti s tým na skutočnosť, že profesionálny kvalitný manažment sa podieľa výraznou mierou na dobrom stave organizácie či spoločnosti. V Bratislave sa už 8. novembra pri príležitosti Svetového dňa kvality, ktorý pripadá na druhý štvrtok v novembri, uskutoční slávnostný akt odovzdávania Národnej ceny Slovenskej republiky za kvalitu.
Zvyšovanie povedomia aj širšej verejnosti o tom, ako kvalita vplýva na ekonomický rast, prosperitu a rozvoj, je hlavným cieľom Svetového dňa kvality. Organizácia Spojených národov (OSN) ho práve s týmto zámerom zaviedla v roku 1990 do kalendára svetových dní. V novembri v spojitosti so Svetovým dňom kvality pripravuje Európska organizácia pre kvalitu aj Európsky týždeň kvality.
Poslaním Svetového dňa kvality je koncentrovať akcie na podporu záujmu o kvalitu v priemysle, službách aj vo všetkých ďalších oblastiach života. Súčasťou Európskeho týždňa kvality je tiež pôsobenie na povedomie všetkých obyvateľov Európy, aby kvalitu vyžadovali aj uplatňovali v každodennej činnosti. Počas Európskeho týždňa a v spojitosti so Svetovým dňom sa spravidla odovzdávajú firmám, spoločnostiam, organizáciám ceny za výsledky dosiahnuté v oblasti kvality. Na Slovensku sa odovzdáva Národná cena SR za kvalitu, považuje sa za najprestížnejšie ocenenie v oblasti manažérstva kvality pre organizácie a v roku 2010 pôjde o 11. ročník. Jej vyhlasovateľom a organizátorom v SR je Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo (ÚNMS) SR.
S výrazom kvalita sa človek stretáva denne v najrôznejších situáciách, vo všetkých stránkach života. Pre organizácie, spoločnosti či firmy rozvíjanie kvality znamená možnosť udržiavať podnikanie. Zvyšovaním kvality spoločnosť veľa získava – jednak spokojnosť zákazníka, ďalej možnosť znižovať náklady, podporu pre rozvoj a inovácie, ako aj príležitosť rozpoznávať riziko v podnikaní. Kvalita v súčasnosti predstavuje ten moment, ktorý rozhoduje o úspešnosti v podnikaní.
V spojitosti s kvalitou treba spomenúť aj Európsku chartu kvality. Podpísaná bola 23. októbra 1998 v Paríži na spoločnej konferencii Európskej organizácie pre kvalitu a Európskej nadácie pre manažérstvo kvality. Kvalita sa stala rozhodujúcim faktorom konkurencieschopnosti. Je cieľom, metódou aj prioritou. Cieľom, lebo firmy, aby boli konkurencieschopné, musia reagovať na potreby a očakávania spotrebiteľov i klientov. Metódou, aby sa angažovali pracovníci organizácie na jej rozvoji. Posilňuje sa tým motivácia a zodpovednosť v organizácii, čím sa zvyšuje kvalita. Prioritou, lebo kvalita patrí medzi základné meradlá efektívnosti firmy, uvádza sa v Európskej charte kvality.

www.unms.sk, www.rokovania.sk/appl/material.nsf/…/priloha%20c.%206_NPK.rtf www.thecqi.org, www.eoq.org, www.sknet.sk/ssk/eur.htm

Súvisiace články

Aktuálne správy