Bývalý šéf ZSSK Slovensko spochybňuje prepojenie železníc

Ondrej Matej, ktorý viedol pri druhej vláde Mikuláša Dzurindu Železničnú spoločnosť Slovensko, považuje za jeden z dôvodov vytvorenia štátneho železničného holdingu zneprehľadnenie finančných tokov kvôli vlaňajším pôžičkám dvom železničným spoločnostiam

Zneprehľadnenie finančných tokov kvôli vlani poskytnutým štátnym pôžičkám Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), a.s., a zabránenie alebo sťaženie možného predaja Carga v budúcnosti – to sú podľa bývalého predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK Slovensko), a.s. Ondreja Mateja dva z hlavných dôvodov zámeru ministerstva dopravy na vytvorenie štátneho holdingu z troch železničných spoločností.

„Hlavným motívom spustiť takýto závažný legislatívny proces tesne pred voľbami a bez širokej odbornej diskusie je pripraviť teplé miestečka, trafiky pre odborárskych predákov za čušanie o stave na železniciach pred voľbami v júni tohto roku,“ uviedol Matej pre agentúru SITA ako ďalší z dôvodov chystaného organizačného majetkového a personálneho prepojenia troch štátnych železničných spoločností. Tie by mala podľa rezortu dopravy zastrešovať spoločnosť Slovenské železnice, a.s. vo vlastníctve štátu od roku 2011. Vláda schválila legislatívny zámer ministerstva dopravy na nové usporiadanie železníc na rokovaní 10. februára. Matej viedol osobného železničného dopravcu pri druhej vláde Mikuláša Dzurindu a v súčasnosti je predsedom SDKÚ-DS v prešovskom kraji.

Nové organizačné usporiadanie železníc nie je podľa bývalého riaditeľa ZSSK Slovensko vôbec potrebné. „Keď si porovnáte náplň budúcej spoločnosti Slovenské železnice s náplňou sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy, tak zistíte, že sú skoro rovnaké. Navyše jeden zo štátnych tajomníkov na ministerstve má na starosti práve sektor železníc,“ dodal Matej. Podľa neho dôjde v prvom kroku nového usporiadania železníc len k zvýšeniu nákladov približne o 1,2 mil. eur a po úplnom dobudovaní až približne o 8 až 9 mil. eur. K úsporám nedôjde vôbec, skôr sa zvýšia napríklad finančné náklady.

„Je neuveriteľné, že 20 rokov po revolúcii sa vládou schválil legislatívny zámer aj napriek zamietavým stanoviskám Protimonopolného úradu, ale aj ministerstva financií. Pripomienky Protimonopolného úradu sú opodstatnené a nemožno ich nebrať do úvahy,“ uviedol ďalej Matej. Schváliť takýto proces bez analýzy nákladov a výnosov, ako žiadal rezort financií, si podľa neho určite nedovolí žiadna renomovaná spoločnosť. Matej tvrdí, že ak vláda bude takto schvaľovať materiály, „Slovensko sa rýchlo z bohatého tigra Európy stane chudobnou kostolnou myšou“.

Oddelenie železničných spoločností v roku 2002 a 2005, tvrdí Matej, bolo nevyhnutné nielen z pohľadu legislatívy Európskej únie, ale hlavne kvôli zaťaženiu železničného sektoru pre štátny rozpočet. „Infraštruktúra (správca ŽSR) musí byť úplne oddelená od operátorov. Jej hlavnou a vlastne jedinou náplňou je poskytnúť všetkým, nielen štátnym operátorom kvalitnú železničnú infraštruktúru, za ktorú si zaplatia. Aby bol na manažéra infraštruktúry zabezpečený tlak poskytovať čo najkvalitnejšie služby, musia byť užívatelia služieb, akákoľvek osobná a nákladná doprava, úplne oddelení,“ dodal Matej. Ich vzťah má byť podľa neho postavený výlučne na obchodnej báze.

Tieto ciele sa podľa Mateja splnili oddelením najprv správcu infraštruktúry železníc od prepravcu a následne rozdelenie prepravcu na osobnú a nákladnú dopravu. Stačilo už len transformovať ŽSR na obchodnú spoločnosť, zabezpečiť pre ňu dostatok zdrojov zo štátneho rozpočtu, ale priamo, nie pôžičkami. Následne by mali byť znížené poplatky za dopravnú cestu, ktoré by umožnili nákladnej aj osobnej preprave zabezpečiť viac tovaru a osôb a tým vyššie tržby.

Súvisiace články

Aktuálne správy