SAD Žilina a SAD Trenčín pre mýto zatiaľ cestovné nezvyšujú

SAD Žilina, a.s. zaregistrovala na platenie mýta 247 autobusov a SAD Trenčín, a.s. 267 autobusov na následné platenie a 47 autobusov na predplatenie mýta

Spoločnosti Slovenská autobusová doprava Žilina (SAD Žilina), a.s. a Slovenská autobusová doprava Trenčín (SAD Trenčín), a.s. zatiaľ neplánujú zvyšovanie ceny cestovného v súvislosti so zavedením mýta. Žilinský podnik zaregistroval pre platenie mýta v prímestskej doprave 247 autobusov a trenčiansky v prímestskej doprave 267 autobusov na následné platenie a 47 autobusov na predplatenie mýta.

Hovorkyňa oboch autobusových dopravcov Ivana Strelcová pre agentúru SITA ďalej uviedla, že náklady na zakúpenie a samotnú montáž mýtnych jednotiek v prímestskej doprave sú nárokovateľnou položkou v rámci poskytovaných služieb. Zaplatia ich teda vyššie územné celky, rovnako ako aj mýtne poplatky. „Náklady na zakúpenie a montáž mýtnych jednotiek pri diaľkových linkách sú nákladom našich spoločností,“ dodala Strelcová.

SAD Žilina aj SAD Trenčín v minulom roku výrazne obnovili svoje vozové parky. Okolo 80 % denných výkonov v súčasnosti zabezpečujú v autobusoch, ktoré majú menej ako štyri roky. Obe autobusové spoločnosti vykonávajú predovšetkým prímestskú a mestskú hromadnú dopravu. „Autobusy v prímestskej doprave sú klimatizované a majú ekologické motory EURO4, alebo EURO5. Mestskú hromadnú dopravu dopĺňame výhradne nízkopodlažnými, alebo polonízkopodlažnými autobusmi,“ upresnila Strelcová.

Vlani autobusové spoločnosti obmedzili diaľkovú a medzinárodnú dopravu, najmä do Českej republiky. Rušenie liniek spôsobil rapídny úbytok cestujúcich. „V oblastiach blízko slovenských hraníc, kam roky dochádzali naši občania za prácou, došlo k prepúšťaniu, či rušeniu firiem, čo sa okamžite prejavilo na počte cestujúcich,“ zdôvodnila Strelcová. Pre stratovosť bola zrušená napríklad linka Čadca – Ostrava.

Viac ako 70 % cestujúcich oboma spoločnosťami platí cestovné bezhotovostne predplatenými čipovými kartami. Počet najazdených kilometrov v oboch podnikoch vlani podľa Strelcovej nezaznamenal medziročne výraznejší pokles. V mestskej hromadnej doprave, ako aj v prímestskej doprave najazdili autobusy v rámci zmlúv rovnaký počet kilometrov a vykonali rovnaký počet liniek. Župy nepristúpili k výraznejšej redukcii dopravy na svojom území. Ani v tomto roku spoločnosti nepredpokladajú výraznú zmenu. „Úbytok cestujúcich medziročne je na predpokladanej úrovni,“ dodala Strelcová o vlaňajšku.

Žilinský aj trenčiansky podnik zaznamenali zvýšený záujem o prácu vodiča autobusu kvôli krachu mnohých firiem kamiónovej dopravy. Chcú sa do nich vrátiť vodiči, ktorí podľa Strelcovej od nich prešli práve na kamiónovú dopravu.

Spoločnosť SAD Žilina, a.s. vznikla zápisom do Obchodného registra SR 1. októbra 2002, eviduje základné imanie 11,591 mil. eur. Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS), a.s. Žilina vlastní v žilinskej SAD-ke 59,36 % akcií a Fondu národného majetku (FNM) patrí zvyšok. SAD Žilina vykonáva prímestskú autobusovú dopravu v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Bytča, Kysucké Nové Mesto a Turčianske Teplice, mestskú hromadnú dopravu v Martine, Vrútkach, Čadci a Kysuckom Novom Meste, ako aj diaľkové dopravu do Komárna a Levíc. Medzinárodné linky sú orientované prevažne na prihraničnú dopravu do Českej republiky a do Brna.

Spoločnosť SAD Trenčín, a.s. vznikla 1. júna 2002, má základné imanie 11,045 mil. eur. Podiel SIRS v spoločnosti predstavuje 58,46 % a zostatok pripadá na FNM. SAD Trenčín zabezpečuje prímestskú autobusovú dopravu v okresoch Trenčín, Nové Mesto nad Váhom, Ilava, Považská Bystrica a Myjava, mestskú hromadnú dopravu v Trenčíne a Novom Meste nad Váhom.

Súvisiace články

Aktuálne správy