Vlaňajšie príjmy médií z reklamy stúpli o 11 %

BRATISLAVA – Skutočné príjmy slovenských médií z reklamy vlani stúpli o 10,8 percenta na 8,43 miliardy korún. Vyplýva to z údajov, ktoré dnes zverejnil odborný mesačník Stratégie. Najväčší záujem bol o reklamu v televízii, najrýchlejší nárast naopak zaznamenala v minulom roku internetová reklama. Tento rok by sa malo tempo rastu príjmov z reklamy podľa odhadov spomaliť na 7,9 percenta, čo je 9,1 miliardy Sk.

Z celého reklamného koláča si televízie ukrojili najviac, 3,7 miliardy korún pri medziročnom náraste o 13,8 percenta. „Tento boom je podľa odborníkov priamym dôsledkom zdravej ekonomiky Slovenska a jeho reforiem,“ uviedol mesačník.

Lídrom medzi stanicami je Markíza s nadpolovičným podielom, ktorú nasleduje TV JOJ so štvrtinovým podielom. Verejnoprávna Slovenská televízia mala na trhu asi 18-percentný podiel.

Na reklamu v tlači smerovalo 2,97 miliardy korún, čo je oproti roku 2005 o 4,6 percenta viac. Vzrástla hlavne reklama v mesačníkoch, denníky zaznamenali pokles. „Trh printov vlani najviac ovplyvnili parlamentné voľby, v ktorých politické strany investovali oproti predchádzajúcim voľbám podstatne viac peňazí,“ uviedli Stratégie.

Vonkajšia reklama, ktorá zahrňuje napríklad bilbordy, zaznamenala asi pätinový nárast na 920 milión korún. Výrazne pomalšie rástla reklama v rádiách, a to o 5,5 percenta na 580 milión korún.

Najvýraznejšie si polepšila reklama na internete, ktorá zaznamenala 33,3-percentný nárast na 240 miliónov korún. Stagnovala však reklama v kinách s objemom 20 miliónov Sk.

Odlišné údaje o reklamnom trhu za vlaňajšok zverejnila spoločnosť TNS SK, podľa ktorej objem reklamy v slovenských médiách vlani stúpol takmer o pätinu na 35,1 miliardy Sk. Ide však o hrubé výdavky na reklamu, ktoré nezohľadňujú rôzne bonusy a zľavy.

Najväčšími zadávateľmi reklamy boli v minulom roku telekomunikačné spoločnosti a výrobcovia drogistického tovaru. Na prvých dvoch priečkach sa umiestnili mobilní operátori T-Mobile a Orange, ktorých nasledovala spoločnosť Procter & Gamble. Výdavky týchto firiem na reklamu podľa TNS SK výrazne presiahli miliardu korún.

Vývoj a štruktúra mediálneho trhu na Slovensku (údaje za roky 2005 a 2006 sú v miliónoch Sk, medziročné rozdiely a podiely sú v percentách)

Médiá

2005

zmena 2005/2004 Podiel 2005 2006 zmena 2006/2005 Podiel 2006

TV

3250 6,6 45 3700 13,8 44

Tlač

2840 18,3 34,9 2970 4,6 35,2

Vonkajšia reklama

770 13,2 10,7 920 19,5 10,9

Rádio

550 3,8 7,7 580 5,5 6,9

Internet

180 48 1,4 240 33,3 2,8

Kinoreklama

20 0 0,3 20 0 0,2

Spolu

7610 12,6 100 8430 10,8 100

zdroj: Stratégie

Súvisiace články

Aktuálne správy