Po nových dlhopisoch VW sa len zaprášilo, firma musela zvýšiť emisiu

, ČTK Foto: SITA/AP

Dopyt po nových dlhopisoch nemeckej automobilky Volkswagen bol nad očakávania vysoký, firma tak pôvodne plánovaný objem emisie zvýšila na dvojnásobných osem miliárd eur. Oznámili to bankoví manažéri emisie. Volkswagen sa vrátil na dlhopisový trh po roku a pol, prestávku spôsobil škandál s manipuláciou testov emisií naftových áut.

Dopyt investorov po dlhopisoch Volkswagenu dosiahol 25 miliárd eur, uviedli banky, ktoré emisiu organizovali. Investori mali po dlhej absencii enormný záujem o dlhopisy firmy, ktorá bola v predchádzajúcich rokoch najväčším európskym vydavateľom firemných dlhopisov.

Automobilka ráno predbežne uvádzala, že celá emisia nezabezpečených dlhopisov v eurách by mala mať objem vyše štyri miliardy eur. Emisia bola rozdelená do štyroch tranží so splatnosťou od dvoch do desiatich rokov a každá z nich mala mať objem najmenej jednu miliardu eur.

Úroková prirážka nad referenčnými sadzbami sa nakoniec pohybovala od 0,30 percentuálneho bodu u dvojročnej tranže po 1,15 percentuálneho bodu u desaťročného dlhopisu, uviedli banky. Financovanie tak bolo pre firmu lacnejšie, než čakala. Pôvodný odhad rozpätie predstavoval 0,45-1,30 bodu.

Napriek stále pôsobiacim dozvukom škandálu sa tak Volkswagen vďaka vysokému dopytu dostal k relatívne lacnému financovaniu. Po vypuknutí škandálu výnosy dlhopisov firmy na trhoch prudko vzrástli a ich výnosová prirážka sa vyhupla až nad dva percentuálne body. Od vtedy sa ale európsky trh dlhopisov aj s pomocou Európskej centrálnej banky (ECB) stabilizoval a výnosy sa vrátili späť.

Volkswagen v septembri 2015 priznal, že po celom svete do približne 11 miliónov naftových áut inštaloval softvér, ktorý umožňuje manipulovať s testami emisií. Škandál viedol k prudkému poklesu ceny akcií Volkswagenu a náklady spojené s jeho urovnaním ťažko zasiahli hospodárske výsledky podniku.

Volkswagen je najväčšou automobilkou v Európe. Vlani firma vystriedala japonského konkurenta Toyota na čele svetového automobilového trhu, keď napriek škandálu zvýšila globálny predaj o takmer štyri percentá na rekordných 10,3 milióna vozidiel.

Súvisiace články

Aktuálne správy