Protekcionizmus v praxi: Rakúsky zákon o minimálnej mzde trápi Slovákov

, Grant Thornton Foto: TASR/Radovan Stoklasa;thinkstock

Slovenským dopravcom hrozí v Rakúsku pokuta až 50 000 eur za nedodržanie nového zákona o minimálnej mzde. Podľa spoločnosti Grant Thornton ide o neprijateľné protekcionistické opatrenie, ktoré odporuje voľnému pohybu tovarov a služieb v rámci EÚ. Slovensko by malo v Rakúsku vyrokovať predovšetkým vylúčenie krátkodobej prepravy a zavedenie hromadných hlásení.

Zložité administratívne povinnosti, vyplývajúce z novely zákona o boji proti sociálnemu a mzdovému dumpingu, sa od 1.1.2017 týkajú aj prepravy osôb a tovaru. Všetci prepravcovia od taxikárov až po zájazdy a kamiónovú prepravu (s výnimkou tranzitu) musia podstupovať zložitú administratívu. „Tento zákon je neprijateľne protekcionistický a ide jednoznačne proti voľnému pohybu tovarov a služieb v EÚ. Povinnosti, ktoré ukladá dopravcom, sú prakticky nesplniteľné. Okrem toho podobnú legislatívu v Nemecku a Francúzsku už preveruje Európska komisia. Preto som presvedčený, že slovenská vláda má reálnu šancu dosiahnuť ústupky pre slovenských dopravcov pri krátkodobej preprave a spôsobene nahlasovania,“ hovorí rakúsky expert a managing partner spoločnosti Grant Thornton Slovensko Wilfried Serles. 

Slovensko by malo vyrokovať ústupky v 4 bodoch

Slovensko by sa podľa Wilfrieda Serlesa malo pokúsiť dosiahnuť zmeny pri krátkodobej preprave a spôsobenie nahlasovania, ktoré najviac komplikujú život prepravcom. Konkrétne hovorí o štyroch realistických zmenách:

  • Vyňať krátkodobú prepravu (napr. preprava počas niekoľkých dni v mesiaci, resp. jazda taxíkom na viedenské letisko) spod platnosti zákona. „Je nezmysel, aby taxikár musel nahlasovať každú jednu jazdu na viedenské letisko,“ hovorí Serles.
  • Upustiť od osobitného hlásenia každej cesty a zaviesť hromadné hlásenia (napr. mesačné / štvrťročné / ročné) v závislosti od rozsahu prepravy do Rakúska
  • Uľahčiť určenie rakúskej minimálnej mzdy napríklad pevnou prirážkou, uplatnenou na pracovný čas v Rakúsku (dnešný zákon sa odvoláva na kolektívne zmluvy a sťažuje dopravcom zistenie, akú mzdu vlastne musia vyplácať)
  • Umožniť pripočítanie diét a cestovných náhrad vodičov do výpočtu rakúskej minimálnej mzdy. „Rakúsku stranu je treba presvedčiť, že po vzore Slovenska sa diéty chápu ako bežná súčasť mzdy,“ hovorí Serles.

„Slovensko by malo takisto okamžite začať rokovať s partnermi v EÚ o riešení neudržateľnej situácie slovenských dopravcov pri doprave do Rakúska,“ zdôrazňuje Wilfried Serles.

Povinnosti dopravcov: online hlásenie, celý rad dokumentov v kabíne vodiča

Pred každou prepravou do Rakúska, resp. pri preprave v rámci Rakúska pred nástupom na jazdu, musí dopravca vyplniť tzv. ZKO3 formulár, a to výlučne online. Hlásenie je potrebné mať pri sebe v aute, ktoré zákon chápe ako miesto výkonu zamestnania. Výnimkou je preprava v rámci Rakúska.

Dopravca musí vodičom vyplácať hodinovú mzdu nad úrovňou minimálnej mzdy podľa kolektívnej zmluvy pre jednotlivý ekonomický sektor. Pre vodičov sú v kolektívnej mzde určené aj extra príplatky, ktoré musia slovenskí vodiči rovnako obdržať. Dopravcovia sa ďalej musia riadiť limitmi pre maximálny počet pracovných hodín a minimálny odpočinok, ktoré určuje kolektívna zmluva. Okrem toho majú vodiči nárok na platenú dovolenku, ak im rakúsky zákon  priznáva vyššie dovolenkové nároky ako slovenský. Nárok na dovolenku vodičom zostáva aj po ukončení práce v Rakúsku.

Slovenské firmy sú povinné vybaviť vodiča týmito dokladmi:

  • Pracovná zmluva
  • Výplatná páska
  • Doklad o vyplatenej mzde
  • Záznamy o mzde a pracovnom čase
  • Podklady k pracovnému zaradeniu podľa kolektívnej zmluvy
  • Formulár o sociálnom poistení  (A1)

Formuláre ZKO3 a A1 musia mať vodiči so sebou v aute v papierovej alebo elektronickej podobe. Zvyšné podklady môže firma alternatívne poskytnúť úradom aj v sídle rakúskej pobočky alebo u rakúskeho obchodného partnera.  Okrem formulára A1 (je štandardizovaný pre EÚ) a pracovnej zmluvy musia byť všetky zvyšné doklady k dispozícii v nemeckej verzii. Pri pracovnej zmluve akceptujú úrady aj anglickú verziu.

Pokuty pre dopravcov sú vysoké

  • 1 000 – 10 000 eur za vodiča, ak firma nenahlási zamestnanca / nahlási ho neskoro / ak hlásenie ZKO3 nie je poskytnuté kontrolnému orgánu (pri opakovanom priestupku 2 000 – 20 000 eur)
  • 1 000 – 50 000 eur za neposkytnutie všetkých dokladov / pre prípad, ak ohodnotenie vodiča nedosahuje úroveň minimálnej mzdy

„Dopravcom odporúčam držať sa striktne predpisov, keďže vysoké pokuty môžu ohroziť existenciu ich firmy. Vodičov je potrebné správne klasifikovať, a za každú hodinu prepravy v Rakúsku im vyplatiť príplatok k rakúskej minimálnej mzde,“ odporúča W. Serles.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy