Vodiči autobusovej dopravy sú v štrajkovej pohotovosti, žiadajú zvýšenie platov

Pri kolektívnom vyjednávaní vo verejnej autobusovej doprave nastala patová situácia. Odbory sa nevedia dohodnúť s dopravcami na zvýšení platov pre zamestnancov v autobusovej doprave. V súčasnosti sú tak v štrajkovej pohotovosti a ak sa ani po rokovaniach pred sprostredkovateľom nedohodnú, nie je vylúčený štrajk. Na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave o tom informovali predstavitelia Odborového združenia (OZ) KOVO.
„Zamestnanci verejnej autobusovej dopravy sú dlhodobo nespokojní so svojimi mzdami, najmä vzhľadom na náročnosť tohto povolania, ale aj na dĺžku času, ktorý strávia na pracovisku. Mzdy sú poddimenzované dlhodobo,“ opísala podpredsedníčka OZ KOVO Monika Benedeková. Požadujú preto zvýšenie tarifných miezd o 10 % a zvýšenie priemerných miezd o 12 %.
„Ani po dvoch kolách zamestnávateľská strana neupustila zo svojho návrhu, ktorým bolo 1-% navýšenie tarifných miezd a 2-% navýšenie priemerných miezd,“ vyčíslila Benedeková. Pri najnižších mzdách by to podľa nej znamenalo zvýšenie priemernej mesačnej mzdy o 4,50 eura.
Momentálne tak bude pokračovať vyjednávanie o platoch pred sprostredkovateľom. Najbližšie rokovanie je dohodnuté na 24. januára v Žiline. „V prípade, že nedôjde k dohode ani pred sprostredkovateľom, tak, samozrejme, sa budeme musieť dohodnúť na ďalšom postupe,“ avizovala. Zvýšenie platov by sa týkalo približne 11.000 zamestnancov vo verejnej autobusovej doprave.
V odvetví autobusovej dopravy sú však podľa Benedekovej obrovské regionálne rozdiely. „Priemerné mzdy najmä na južnom a východnom Slovensku sú omnoho nižšie, ako je to napríklad na západnom a severnom Slovensku,“ doplnila. Aj preto je podľa nej potrebné na odvetvovej úrovni stanoviť určitú minimálnu úroveň tarifných a priemerných miezd.
V súčasnosti sú podľa Benedekovej priemerné mzdy na západnom a severnom Slovensku približne 1000 eur, naopak na východnom a južnom Slovensku sú okolo 700 eur. Pripomína však, že väčšinou ide o prácu vodiča v autobusovej doprave, ktorá má isté špecifiká. Súčasťou zamestnania sú mnohé prestoje a čakania na spoje, keď je zamestnanec na pracovisku, ale toto obdobie má ohodnotené oveľa nižšie.
„Keď sa prepočíta priemerná mzda na počet hodín, ktoré vodič skutočne na pracovisku strávi, tak je mzda nižšia, ako majú brigádnici, ktorí vykladajú tovar v obchodoch,“ zdôraznila Benedeková.

Súvisiace články

Aktuálne správy