Udalosťou roka v maloobchode bude otvorenie nákupného centra v Prešove

V rámci trhu komerčných nehnuteľností na Slovensku by sa malo tento rok dariť aj maloobchodu. Priaznivý vývoj predpovedajú spoločnosti, ktoré sa zaoberajú realitným poradenstvom. Najvýznamnejšou udalosťou bude otvorenie nákupného centra na východe Slovenska.
„V roku 2017 predpokladáme pokračovanie trendu pozitívneho vývoja maloobchodného trhu. Zodpovedajú tomu chute maloobchodníkov naladené na expanziu a rovnako aj developeri, ktorí ohlasujú nové projekty, prípadne rozšírenia existujúcich,“ uviedol pre TASR konzultant oddelenia retailových nehnuteľností JLL Daniel Kúth.
Za najvýznamnejší maloobchodný projekt s plánovaným otvorením koncom roka označili poradenské firmy nákupné centrum Eperia v Prešove s celkovou prenajímateľnou plochou 22.000 štvorcových metrov (m2). V Bratislave sa postupne začínajú práce na expanzii nákupného centra Eurovea a budovaní Stanice Nivy. Expanzné zámery ohlásilo aj nákupné centrum Aupark.
„Ostatné plánované maloobchodné projekty sú zamerané viac na doplnenie žiadaného sortimentu dennej spotreby a chýbajúcich služieb v nedostatočne saturovaných oblastiach, tak v regionálnych mestách, ako aj v Bratislave,“ priblížil riaditeľ Colliers International Ermanno Boeris.
Ďalším smerom vývoja je podľa neho významnejšia aktivita v retail parkovom segmente. „V menších mestách budú aj v roku 2017 vznikať retail parky s veľkosťou 2000 až 4000 m2, ktoré ponúknu obyvateľom tovar potrebný v blízkosti daného sídliska – kvalitné potraviny, drogériu, lekáreň, každodenný tovar pre domácnosti,“ opísal Boeris.
Riaditeľ oddelenia prenájmu obchodných priestorov CBRE Slovensko Matúš Furman doplnil, že pozitívny vývoj v oblasti menších projektov a retail parkov možno pozorovať v regiónoch, akými sú Považská Bystrica, Michalovce či Topoľčany.
„Za minulý rok evidujeme zvýšený záujem domácich aj zahraničných investorov o kúpu komerčných nehnuteľností. Tento trend, predpokladáme, bude pretrvávať aj v roku 2017. Investori majú primárny záujem o nehnuteľnosti, ktoré pre nich predstavujú bezpečnejšiu investíciu. Za takéto nehnuteľnosti sú potom ochotní zaplatiť aj nižší výnos, čo má, prirodzene, súvis s nárastom cien nehnuteľností,“ vysvetlil Furman.
Kúth upozornil, že maloobchodný trh je blízko k saturácii – Bratislava a niektoré krajské mestá sú nasýtené už teraz, a naďalej sa bude prerozdeľovať koláč medzi on-line a fyzickým retailom. „Z týchto dôvodov si konkurenčný boj bude vyžadovať od retailerov a tiež od developerov, vlastníkov centier vhodne zvolené stratégie, aby boli úspešní,“ domnieva sa.
Boeris dodal, že majitelia starších nákupných centier budú naďalej nútení pokračovať v modernizácii a remodelingu svojich schém. Ide podľa neho o odpoveď nielen na nové trendy, ale najmä na nové správanie zákazníkov.

Súvisiace články

Aktuálne správy