Nákupná horúčka vrcholí: V ktorých obchodoch nechávame najviac peňazí?

, Poštová banka Foto: TASR/Martin Baumann

Predvianočná nákupná sezóna sa rozbehla, s blížiacimi sa Vianocami budeme čoraz častejšie tráviť čas v nákupných centrách alebo nakupovať on-line. Z tohto dôvodu sa analytici Poštovej banky pozreli na to, v ktorých obchodoch nechávame počas roka najviac peňazí. A tiež na to, či je záver roka pre obchodníkov tým najúspešnejším obdobím.

V prvej polovici tohto roka dosiahli tržby našich maloobchodníkov viac než 9,2 mld. EUR. Ak túto sumu prepočítame na jedného obyvateľa, zistíme, že každý z nás nechal za prvých 6 mesiacov tohto roka v obchodoch zhruba 1 700 EUR.

A na čo míňame najviac peňazí? Až 47 % svojej útraty sme nechali v supermarketoch či hypermarketoch. Takmer pätina našich výdavkov smerovala do obchodov s ostatným tovarom, ako sú predajne s oblečením, kozmetikou, liekmi či šperkmi. No a desatinu z našich peňazí sme nechali pri tankovaní a rovnako desatinu v predajniach s tovarom pre domácnosť a v internetových obchodoch.

 V ktorých predajniach nechávame peniaze? (1. polrok 2016)
   mil. EUR (v b. c.)  EUR na osobu  podiel v %
 Nešpecializované predajne [napr. supermarkety]  4 370,70  805,5  47%
 Potraviny, nápoje a tabak  287,3  52,9  3%
 Pohonné látky  870  160,3  9%
 Zariadenia pre IKT [PC, telefóny…]  198,2  36,5  2%
 Tovar pre domácnosť [nábytok…]  841,4  155,1  9%
 Tovar pre kultúru a rekreáciu [šport, hračky…]  162,8  30  2%
 Ostatný tovar [odevy, lekárne, šperky…]  1 690,20  311,5  18%
 V stánkoch a na trhoch  17,7  3,3  0%
 Mimo predajní, stánkov a trhov [aj cez internet]  790  145,6  9%
 Spolu  9 228,20  1 700,70  100%
 Zdroj: analytický tím Poštovej banky podľa ŠÚ SR

Najúspešnejším obdobím z pohľadu maloobchodníkov je zvyčajne posledný kvartál roka. A najúspešnejším mesiacom v roku zvykne bývať december, počas ktorého sú tržby väčšiny obchodníkov vyššie ako po zvyšok roka. Dôvodom sú samozrejme vianočné sviatky, pred ktorými vrcholí nakupovanie. Mnohí z nás si nenechávajú zháňanie darčekov na poslednú chvíľu a zablúdia do obchodov už takpovediac s príchodom prvých jesenných dní. Posledný kvartál roka sa preto na celoročných tržbách maloobchodníkov podieľal vlani až 27 percentami. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb ukrojili podiel o veľkosti 23 % až 25 %.

Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka vlani zaznamenali takmer všetky oblasti maloobchodu. Výnimkou boli iba čerpacie stanice, nakoľko motoristická sezóna pripadá hlavne na jar a leto. Zaujímavé je ale zistenie, že aj obchodníci mimo predajní, stánkov a trhov, kam patria hlavne e-shopy, utŕžili v poslednom kvartáli iba o niečo viac ako v treťom štvrťroku.

 Podiel jednotlivých kvartálov na celoročných tržbách (delenie podľa oblastí maloobchodu)
   1.Q 2015  2.Q 2015  3.Q 2015
 Nešpecializované predajne (napr. supermarkety)  24%  25%  25%
 Potraviny, nápoje a tabak  21%  24%  27%
 Pohonné látky  22%  26%  26%
 Zariadenia pre IKT (PC, telefóny…)  17%  24%  28%
 Tovar pre domácnosť (nábytok…)  22%  24%  25%
 Tovar pre kultúru a rekreáciu (šport, hračky…)  23%  21%  23%
 Ostatný tovar (odevy, lekárne, šperky…)  23%  25%  25%
 V stánkoch a na trhoch  21%  22%  27%
 Mimo predajní, stánkov a trhov (aj cez internet)  23%  25%  26%
 Spolu  23%  25%  25%
 Zdroj: analytický tím Poštovej banky podľa ŠÚ SR

Najväčšiu radosť prináša záver roka predajcom hračiek, športových potrieb a iného tovaru pre kultúru a rekreáciu, taktiež predajcom zariadení pre IKT (počítače, telefóny atď.), predajcom zariadenia do domácnosti a obchodníkom v stánkoch a na trhoch. V týchto prípadoch je najciteľnejší nárast tržieb v závere roka, pričom tržby dosiahnuté v poslednom kvartáli predstavujú až takmer tretinu z ich celoročných tržieb. Súvisí to hlavne s „nákupným ošiaľom“ pred vianočnými sviatkami, nakupovaním darčekov pod stromček, ale taktiež napríklad aj so snahou vylepšiť si bývanie pred blížiacimi sa sviatkami.

Bude tohtoročný záver roka pre obchodníkov úspešný? Hoci pre mnohých maloobchodníkov býva posledný kvartál roka tým najúspešnejším, nemusí pre nich automaticky znamenať aj vyššie tržby ako pred rokom. Tohtoročný priaznivý vývoj v ekonomike ako takej, rast zamestnanosti a reálnych miezd ale naznačuje, že naši maloobchodníci by sa mohli na konci roka tešiť.

Autorom je Jana Glasová, analytička Poštovej banky

Súvisiace články

Aktuálne správy