Aféra v Tesco banke: O peniaze prišlo dvadsaťtisíc ľudí

, The Guardian;reuters Foto: tesco

Asi 40 tisíc zákazníkov Tesco Bank zaznamenalo podozrivé transakcie na svojom účte koncom minulého týždňa, z ktorých 20 tisíc sa stali obeťou zneužitia. Banka neoznámila aké množstvo peňazí z účtov zmizlo, hranica sa ale hýbe od niekoľko sto tisíc libier až po až niekoľko desiatok miliónov.

V Tesco Bank, vlastnej finančnej inštitúcii supermarketového reťazca Tesco, má otvorený účet 136 tisíc zákazníkov, z toho 40 tisíc ľudí sa dotkla séria víkendových podvodov. Generálny riaditeľ banky, Benny Higgins povedal, že na základe informácií zmizli peniaze asi polovici z 40 tisíc zákazníkov. Banke posielajú klienti oznamy o zmiznutí rôznych čiastok. Široká škála, napríklad podľa Guardianu, je v rozpätí od 20 do 2400 libier. Inými slovami, v súčte to je od niekoľko sto tisíc až po niekoľko desiatok miliónov libier. Oficiálna suma zatiaľ oznámená nebola, ale banka už dala vyhlásenie, že odškodní každého klienta, ktorý sa stal obeťou podvodu čo najskôr, ak to bude možné kompenzáciu dostanú už dnes.

"Domnievame sa, že sumy, ktoré zmizli, sú relatívne nízke, stále na tom ale pracujeme," uviedol Higgins. Celkové náklady na odškodnenie zákazníkov budú podľa Higginsa predstavovať čiastku "veľkú", ale nie "obrovskú". Agentúra Reuters však upozorňuje, že aj v prípade obmedzených finančných dopadov hrozí spoločnosti Tesco Bank výrazné poškodenie povesti.

Banka uviedla, že sa stala obeťou kybernetického útoku, v sobotu v noci zaznamenali podozrivú aktivitu na svojich účtoch čo bezodkladne to oznámili svojim zákazníkom. Niektorí zákazníci uviedli, že na svojom účte zbadali zahraničné prevody peňazí, napríklad španielske a brazílske transakcie. Policajné vyšetrovanie v tejto veci už začalo. K útokom na klientske účty došlo v čase, "pre ktorý je typické, že v banke je prítomných málo zamestnancov, a preto na podozrivé aktivity zareagovala pomaly", vysvetlil Cliff Moyce, šéf oddelenia finančných služieb v poradenskej firme DataArt. Dodal, že systém automatického odhalenia podvodov fungoval dobre a odhalil podozrivé aktivity, ale cez víkend bolo v banke málo personálu.

"Ospravedlňujeme sa za spôsobené starosti a nepríjemnosti, ktoré to spôsobilo pre zákazníkov, môžeme len zdôrazniť, že robíme všetko pre ochranu účtov našich zákazníkov. To je dôvod, prečo sme prijali preventívne opatrenie dočasne pozastaviť on-line transakcie na bežných účtoch. Zákazníci s bežným účtom budú mať aj naďalej k dispozícii možnosť používať svoje karty na výber hotovosti. Snažíme sa čo najskôr obnoviť normálnu prevádzku na bežných účtoch,“ píše sa vo verejnom vyhlásení spoločnosti.

 

Podľa kybernetických bezpečnostných expertov nejde o jednoduchý útok z vonkajšieho prostredia, hackeri mali pravdepodobne spolupáchateľov v rámci banky. Banka má celkovo 7 miliónov zákazníkov, vrátane poistencov, kreditných kariet, hypotekárnych úverov. Jediným vlastníkom banky je reťazec supermarketov Tesco. Za fiškálny rok 2016-2017 banka doteraz prispela do celkových prímov 24,4 miliardy libier sumou 503 miliónov libier.

Po zverejnení správy o útoku sa akcie Tesco prepadli o na Londýnskej burze o jedno percento. 

Súvisiace články

Aktuálne správy