Bloček na mobil: Stanú sa papierové účtenky minulosťou?

, BBC Foto: YT/Craig Smith

Tesco skúša systém elektronických dokladov, ktoré zasiela zákazníkom namiesto papierového výtlačku. Mohol by to byť začiatok konca pokladničných bločkov?

Peňaženka plná papierových bločkov je známy pohľad pre každého. Rastie počet veľkých predajcov, ktorí sa rozhodli ísť elektronickou cestou. Zákazníci dostanú na výber, či doklad obchodník zašle na e-mailovú adresu spotrebiteľa, alebo na  do aplikácie jeho mobilného telefónu.

Marketing Week uvádza, že tento systém testuje aj Tesco vo svojom obchode v Harlow, v Essexe. Zákazníci pri platbe bezkontaktnou debetnou alebo kreditnou kartou pri termináli pokladne dostanú otázku, či si želajú doklad o nákupe zaslať na telefón. Maloobchodník reaguje na otázku zneužitia tým, že informácie nemôžu byť použité na trhu, sú ukladané anonymne. Dodáva, že zákazník tak dokáže mať prehľad o nákupoch, všetko sa sústredí na jednom mieste.

Tesco nie je prvým predajcom, kto s takouto službou prišiel. V Apple Store začali posielať elektronické bločky už v roku 2005. Vlani sa pridali aj Debenhams a Topshop, v oboch prípadoch zostala možnosť papierového dokladu.

Podľa odborníkov prináša elektronický systém výhody pre maloobchodníkov aj nakupujúcich. V prípade mobilnej aplikácie eliminuje potrebu zadávať e-mailovú adresu, skráti sa čas potrebný na platbu pokladni, čo je prínosom pre obe strany. Ak zákazník z nejakého dôvodu nepreferuje elektronickú podobu a  želá si radšej okamžitú papierovú účtenku, má k dispozícii minibloček, čo je desatina veľkosti štandardného dokladu.

Zástupcovia firiem, ktoré ponúkajú elektronizáciu obchodného styku v maloobchode sa odvolávajú na trend "personalizácie", aby maloobchodník mohol zasielať cielené informácie, ktoré sú relevantné pre konkrétnych zákazníkov. Samozrejme ak s takýmto zasielaním súhlasia. Odborníci hoovoria o rastúcom trende, kedy zákazníci chcú mať všetky svoje finančné informácie na jednom mieste.

Ale mohol by tento trend ohlasovať koniec bločkov, ako ich poznáme? "Existujú ľudia, ktorí stále platia hotovosťou, Digitálne platby pravdepodobne budú dominovať, ale stále bude existovať skupina, ktorá bude preferovať papierovú podobu," hovorí Andrew Carroll  zo spoločnosti Yocuda, ktorá systémy dodáva pre BBC. Ľudia jednoducho radi vidia na papieri, koľko na konkrétnej akcii ušetrili. Digitalizácia je súčasťou politiky maloobchodníkov, aby ich prevádzka bola lacnejšia a efektívnejšia. Ale nakoniec musia pochopiť, že vlastne slúžia svojim zákazníkom a oni ich k zmenám donútia.

Bezpapierová budúcnosť je stále veľmi vzdialená, hlavne pokiaľ ide o starších ľudí, ktorí internet nikdy nepoužili. Je dôležité, aby si to firmy uvedomili a uchovali celý rad spôsobov, ako vyhovieť potrebám všetkých zákazníkov. 

Súvisiace články

Aktuálne správy