Obchod roka a koncentrácia moci: Ak budem prezidentom, spojeniu zabránim

, iHNed;reuters Foto

Americká telekomunikačná spoločnosť AT & T sa dohodla na prevzatí mediálneho konglomerátu Time Warner. Obria fúzie firiem ale budí obavy, ak by obchod posvätil protimonopolný úrad, mohol by vzniknúť mediálny monopol.

Prečo obchod roka? Nič väčšia zatiaľ nikto v tomto roku neoznámil. Podľa dohody, ktorú obe firmy jednomyseľne schválili, zaplatí telekomunikačná spoločnosť AT&T 108,7 miliardy dolárov. V tom je už zahrnutý aj dvadsaťmiliardový dlh koncernu Time Warner, ktorý podniká v médiách, filmovom priemysle a telekomunikáciách. Šlo by o piate najväčšie zlúčení firiem v histórii, majitelia oboch firiem očakávajú, že sa im zlúčenie podarí dotiahnuť do konca budúceho roka. Zásadnú úlohu ale bude mať protimonopolný úrad, ten dohodu môže úplne zablokovať alebo ju zaťažiť najrôznejšími podmienkami.

Na možnosť, že by regulátori dohodu zablokovali, obe firmy mysleli už pri podpise dohody o prevzatí. V takom prípade by podľa agentúry Reuters musela AT&T vyplatiť Time Warner 500 miliónov dolárov. Ak by obchod nakoniec padol kvôli tomu, že by Time Warner našiel iného kupca a od dohody ustúpil, musel by spoločnosti AT&T zaplatiť viac ako trojnásobok tejto sumy.

AT&T nie je prvým záujemcom o kúpu Time Warner, ktorému patrí televízna stanica CNN, HBO, aj filmové štúdiá Warner Bros. či majoritný podiel v spoločnosti CME, vlastníkovi televízie Markíza.  Koncern chcela pred dvoma rokmi kúpiť konkurenčná spoločnosť 21st Century Fox mediálneho magnáta Rupperta Murdocha. Tá vtedy so svojou ponukou neuspela. Prečo sa teraz Time Warner rozhodol zlúčiť s AT&T, vedenie firmy neuviedlo. Nie je teda isté, či za zmenou postoja treba vidieť lepšiu ponuku, alebo skôr klesajúce tržby, ktoré za prvú polovicu tohto roka klesli medziročne o viac ako päť percent. Pokles spôsobil podľa firmy nedostatok filmových hitov. Filmový a zábavný televízny priemysel tvoria takmer dve tretiny tržieb celého Time Warner. 

Telekomunikačná spoločnosť AT&T hľadá zdroj nových príjmov, mobilný trh v Spojených štátoch je už nasýtený a firma už na ňom nemá kam rásť. AT & T je ale zároveň najväčším svetovým poskytovateľom platených televízií, fúziou s Time Warner by získala aj výrobcu obsahu. Skupina AT&T urobila prvý krok k vytvoreniu mediálneho impéria vlani, keď za 48 miliárd dolárov kúpila väčšinový podiel v spoločnosti prevádzkujúcej satelitnú televíziu DirectTV.  AT&T má odhadom 180 miliónov klientov,

Obavy z dohody medzi AT & T a Time Warner bezprostredne po jej zverejnení vyjadrili niektorí americkí politici. Medzi nimi republikánsky kandidát na prezidenta Donald Trump. "Je to príliš veľká koncentrácia moci v rukách príliš malého množstva ľudí," vyhlásil a dodal, že ak sa stane prezidentom, plánovanému spojeniu firiem zabráni. Nedávno sa Trump sťažoval, ako o jeho kampani informuje televízna stanica CNN. Tá patrí Time Warner. Aj niektorí demokrati sa na obchod pozerajú kriticky, podľa nich nevyhnutné celú záležitosť dôkladne analyzovať. "Zameriame sa na to, čo bude toto zlúčenie znamenať pre spotrebiteľov a ich peňaženky," vyhlásil demokratický senátor a člen právneho výboru Senátu Richard Blumenthal.

V súčasnosti má Time Warner trhovú hodnotu okolo 70 miliárd dolárov, trhová hodnota AT&T dosahuje zhruba 232 miliárd dolárov. teraz expanduje v médiách; vlani napríklad kúpil

Súvisiace články

Aktuálne správy