Novela o organizácii práce v doprave prevezme pravidlá EÚ

Národná rada SR schválila návrh novely zákona o organizácii pracovného času v doprave. Jej cieľom je prevziať európske právo v organizácii pracovného času zamestnancov vo vnútrozemskej vodnej doprave.

Harmonizovať európske právo s národným právom v oblasti organizácie pracovného času zamestnancov vo vnútrozemskej vodnej doprave je cieľom návrhu novely zákona o organizácii pracovného času v doprave. Parlament vo štvrtok novelu schválil spolu s úpravou zákonov o inšpekcii práce, o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.

Ide o transpozíciu smernice Rady Európskej únie z 19. decembra 2014, ktorou sa vykonáva Európska dohoda o niektorých aspektoch organizácie pracovného času vo vnútrozemskej vodnej doprave. Dohodu uzatvorili Európsky zväz riečnej plavby (EBU), Európska organizácia lodných kapitánov (ESO) a Európska federácia pracovníkov v doprave (ETF).

Novela určuje podrobnejšie požiadavky na organizáciu pracovného času mobilných zamestnancov vo vnútrozemskej vodnej doprave, tak ako sú dohodnuté v Európskej dohode o niektorých aspektoch organizácie pracovného času vo vnútrozemskej vodnej doprave. Cieľom je ochrana zdravia a bezpečnosť zamestnancov v odvetví vnútrozemskej vodnej dopravy v Európskej únii.

Napríklad, maximálny pracovný čas mobilného zamestnanca vo verejnej vodnej doprave počas dvanástich po sebe nasledujúcich mesiacov bude 2 304 hodín. Zamestnávateľ bude povinný rozvrhnúť takémuto zamestnancovi denný pracovný čas tak, aby nepresiahol štrnásť hodín počas 24 po sebe nasledujúcich hodín, týždenný pracovný čas nesmie presiahnuť 84 hodín, pričom nočná práca nesmie presiahnuť 42 hodín.

Priemerný týždenný pracovný čas zároveň nesmie presiahnuť 72 hodín počas štyroch po sebe nasledujúcich mesiacov, ak je v rozvrhu práce viac pracovných dní ako dní odpočinku. Priemerný týždenný pracovný čas nesmie presiahnuť 48 hodín počas dvanástich mesiacov. Zamestnávateľ môže predĺžiť pracovný čas zamestnanca v prístave počas nepriaznivej poveternostnej situácie alebo inej mimoriadnej okolnosti v prístave najviac na šestnásť hodín počas 24 hodín.

Prevzatím zmeny smernice Európskeho parlamentu a Rady z 15. marca 2006 o minimálnych podmienkach vykonávania nariadení o právnych predpisoch v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy, novela zároveň zabezpečuje zosúladenie právneho poriadku SR s právom EÚ v oblasti cestnej dopravy. Novela zabezpečí aj zosúladenie právneho poriadku SR s požiadavkami zmeny nariadenia komisie z 29. januára 2014, ktorým sa ustanovujú technické požiadavky a administratívne postupy týkajúce sa leteckej prevádzky. Novela zákona o organizácii pracovného času v doprave má po schválení v parlamente nadobudnúť účinnosť 31. decembra 2016.

Súvisiace články

Aktuálne správy