Nie je zisk ako zisk: Metrika, pomocou ktorej sa ohýbajú čísla tak, ako to práve potrebujete

, marketwatch Foto: thinkstock

Analytici radi hovoria o zisku. Ak zisk prekonal odhady, mal by to byť dôvod pre rast cien akcií. Ak je zisk nižší, než sa očakávalo, akcie by mali ísť dole. Pomer ceny k zisku je najbežnejšie používanou metrikou na oceňovanie vo finančnom médiách.

Môžete si myslieť, že účtovné štandardy definujú výpočet pre "zisk", ktorý odráža zisky spoločnosti. Namiesto toho máme GAAP. Niečo, čo pomáha prostredníctvom mnohých účtovných medzier a skreslení dosiahnuť iný výsledok, než je reálny tok ziskov. Firmy priznávajú, že často využívajú takéto medzery, aby pozdvihli úroveň zisku a zabezpečili tým, aby vedenie dostalo svoje bonusy.

GAAP je súbor zásad, podľa ktorých sa zostavujú finančné výkazy, ktoré sa v USA predkladajú investorom. S účtovníctvom, používaným pri zostavovaní vnútropodnikových reportov, nemajú nič spoločné. GAAP je nie čo nepovinné, nie je to dané zákonom, firmy ho používajú len preto, že chcú. V tom tkvie zásadný rozdiel medzi US GAAP a národnými účtovnými  štandardmi, ktoré sa používajú v Európe. Samozrejme manažérske tímy majú ešte väčší priestor pre manipuláciu ak GAAP nepoužijú, v takom prípade sa neriadia vôbec žiadnymi pravidlami.

Prečo v USA netvoria účtovné pravidlá zákonodarcovia? Pretože v Amerike sú presvedčení o tom, že ekonomika a politika by na sebe nemali byť závislé. Keďže sú účtovné pravidlá ekonomickou záležitosťou, mali by byť teda tvorcovia týchto pravidiel nezávislí. Ďalším dôvodom je fakt, že účtovníctvo je zložitá vec a rozumie mu iba hŕstka ľudí, ktorí ho dlho študovali a majú potrebnú prax. Zákonodarcovia sú zvyčajne právnici, ktorí majú najčastejšie skúsenosti len z politickej oblasti.

V skutočnosti ale tieto metriky slúžia ako nástroj vytvárajúci ten najlichotivejší obraz o hospodárení firmy. Investori, ktorí chcú správne posúdiť ziskovosť, potrebujú metriku, ktorá:
– odráža skutočné hospodárstvo daného biznisu
– je porovnateľná naprieč rôznymi spoločnosťami
– má jasnú, zadefinovanú väzbu na hodnoty pre akcionárov

Mnoho veľmi úspešných  investorov si v uplynulom storočí všimlo, že metrika, na ktorú by sa mali zamerať, sú ekonomické zisky. Tie predstavujú skutočnú hodnotu vytvorenú spoločnosťou pre investorov, eliminujú účtovné deformácie a účtovanie nákladov na kapitál.

Ekonomické príjmy sú založené predovšetkým na návratnosti investovaného kapitálu. Rad nezávislých štúdií zistilo, že návratnosť investovaného kapitálu je najdôležitejšou hnacou silou zisku.

Problém je v tom, že ekonomický zisk nie je vôbec jednoduché vypočítať. Vyžaduje si to podrobné  analyzovanie rozsiahlych kvartálnych výsledkov a účtovných závierok. Investori ale nemajú čas ani odborné znalosti, aby sa tomu mohli venovať. Navyše tieto detailné výsledky sa publikujú aj týždne po ohlásení výsledkov jednotlivých spoločností, takže mnohí investori už akceptovali zavádzajúce čísla a podľa toho postupovali.

Aj niektorí analytici upozorňujú na zavádzajúce informácie o zisku firiem a požadujú poskytovanie presnejšej metriky pre investorov. Avšak, títo analytici sú neraz úzko spätí s manažmentom a preto sa vyhýbajú všetkému, čo by mohlo ohroziť lukratívne investičné bankovníctvo.

Asi najväčší podiel viny nesú samotné firmy. Konkrétne predstavenstvá, ktoré majú dôveru, aby zastupovali čo najlepšie záujmy akcionárov. Konatelia sa vždy budú snažiť oznámiť výsledky, ktoré samé o sebe vyzerajú dobre. Záleží len na ich zodpovednosti , ako sa postavia k problematike vytváraniu skutočných hodnôt pre akcionárov.

Namiesto toho, aby sa podpisovali pod podrobné správy, tieto rady a komisie majú predstavovať strážnych psov, mali by podporovať vedenie, aby upustilo do zavádzajúcich metrík, lebo to zatiaľ nikdy neskončilo dobre. Stačí za všetko spomenúť príklady zlej správy, v spoločnostiach ako je Enron, WorldCom, či Tyco. Alebo taký Home depot. V roku 2006 spoločnosť stratila viac ako 20 % svojej hodnoty z predchádzajúcich piatich rokov a to napriek skutočnosti, že v tom čase USA ovládol boom bytovej výstavby.

Až príchodom aktivistického investora Ralpha Whitwortha sa všetko zmenilo, prinútil spoločnosť opraviť svoje zavádzajúce výpočty a vyplácanie odmien podmienil návratnosťou investovaného kapitálu.

Prešlo desať rokov a akcie Home Depot sú už takmer štyrikrát vyššie ako index S&P 500. To by mal byť najvážnejší argumentovať za náhradu metrík, ktorá je najviac spätá s tvorbou hodnoty pre akcionárov. 

Súvisiace články

Aktuálne správy