Platba za registráciu auta: Priznávam, toto je typ majetkovej dane, povedal Kažimír

Silnejší ekologický aspekt v poplatkoch za registráciu vozidiel by mal podľa ministra financií Petra Kažimíra negatívny dopad na šoférov v zaostalejších regiónoch Slovenska. Je podľa neho otázne, ktorá vláda naberie odvahu na zavedenie prísnej ekologickej dane.

Pri poplatkoch za registráciu motorových vozidiel ide o majetkovú daň, priznáva minister financií Peter Kažimír. Uviedol to v rámci rozpravy v prvom čítaní k návrhu novely zákona o správnych poplatkoch, ktorým sa má systém poplatkov za registráciu vozidiel upraviť. Po novom by mali menej platiť vlastníci automobilov pri prvej registrácii vozidla, zvýšiť by sa však oproti súčasnosti mali sadzby pri ďalších registráciách. Okrem sadzby za výkon motora má totiž pribudnúť aj koeficient podľa veku zapisovaného vozidla, podľa ktorého sa určí aj konečná výška poplatku pri každom ďalšom zápise vozidla do evidencie. Ten bol doteraz spoplatnený jednotne sumou 33 eur, ktorá zostáva minimálnym poplatkom aj podľa nových pravidiel.

„Priznávam, toto je typ majetkovej dane, ktorý má isté zelené časti presadené hlasom ministra životného prostredia,“ povedal v piatok Kažimír v pléne Národnej rady SR. Prísna ekologická daň, ktorá by finančne znevýhodňovala registrácie vozidiel s vyššími emisiami, by totiž podľa neho mohla poškodiť ľudí v zaostalejších častiach Slovenska, kde sa často na neekologickejších vozidlách jazdí. Otázkou tak podľa neho zostáva, ktorá z vlád bude mať odvahu na zavedenie prísnej ekologickej dane, ktorá naozaj zmení správanie spotrebiteľov.

Minister takto reagoval aj na slová poslanca za SaS Jozefa Mihála, podľa ktorého je otázne, čím vlastne poplatok za registráciu vozidla chce byť. Či majetkovou, alebo ekologickou daňou. „Ten majetkový aspekt tam je cítiť len v tom objeme motora, ale to neznamená, že auto je hneď drahé,“ tvrdí. Ekologický aspekt vníma z hľadiska zvýhodňovania alternatívnych pohonov, existujú však podľa neho aj autá, ktorá majú výkonný motor s veľmi nízkymi emisiami. „Ten vzorec by mal obsahovať emisie a obstarávaciu cenu. V zásade ale nejde o nejakú veľkú tragédiu. Zamiešali ste s tým, uvidíme, čo z toho bude,“ zhodnotil návrh rezortu financií Mihál.

V praxi by prijatie tejto legislatívy znamenalo, že čím dlhšie obdobie od prvej registrácie vozidla uplynie, tým menej pri ďalšej registrácii vlastník zaplatí. Menej ako 33 eur to však nebude. Nižšia sadzba pri prvej registrácii vozidla však nebude platiť pre všetky kategórie. Pre výkonnejšie automobily s výkonom nad 176 kilowattov (kW) sa sadzby naopak zvyšujú. Napríklad pri prvej registrácii najvýkonnejších vozov s výkonom nad 254 kW sa registračný poplatok navyšuje z doterajších 2 997 eur až na 3 900 eur. Sadzba pre vozidlá s najnižším výkonom do 80 kW zostáva na úrovni 33 eur.

Oslobodenia od úhrady poplatkov za zápis, ako aj doteraz platné úľavy napríklad pre zdravotne postihnutých zostávajú v platnosti. Mení sa aj úhrada poplatkov pre predajcov automobilov, ktorí zaplatia registračný poplatok a ak automobil predajú zákazníkovi do jedného roka, tento prevod spoplatnený nebude. Novinkou bude aj 50-percentné zníženie poplatku za automobily využívajúce ekologické pohonné látky, ako sú CNG, LNG či vodík. Rovnaká polovičná úľava platí aj pre hybridné automobily. Za elektromobily sa už v súčasnosti platí najnižšia sadzba 33 eur. Pribudne ale možnosť stanoviť poplatok za zápis vozidla aj na základe znaleckého posudku. Nový sadzobník má nadobudnúť účinnosť od 1. februára 2017.

Súvisiace články

Aktuálne správy