Budúcnosť bez vodičov: Ako chce Google zarábať na autonómnych autách?

, quartz Foto: SITA/AP

Niet pochýb o tom, že autonómne autá zmenia svet automobilov aj dopravy. Hlavný benefit by mal spočívať v záchrane ľudských životov. Záujem je vysoký, nalievanie peňazí do sektoru veľké. Ako chce Google Car premeniť svoj technický a filozofický model premeniť na úspešný obchodný?

Čiastočná automatizácia nevyhnutne vedie k tomu, že sa od vodiča vyžaduje nižšia úroveň pozornosti. Autonómne autá by mali byť preto bezpečnejšie pokiaľ ide o nehodovosť. Výnimkou je situácia, kedy auto nie je schopný riešiť situáciu na základe kódovania svojich algoritmov. Vtedy musí vodiča "prebudiť" a človek musí zasiahnuť rýchlo a presne. Spoliehať sa na takéto okamžité opätovné prebudenie je celkom nebezpečné. Podľa niektorých odborníkov, nepozornosť vodiča v režime autopilota je to, čo spôsobilo aj nedávnu fatálnu haváriu Tesla na Floride.

Samozrejme žiadna technologická firma nechce ohroziť ľudský život, preto je cieľom vytvoriť dokonalé autonómne vozidlo, ktoré by nikdy vodiča alebo cestujúcich neprekvapilo. V živote predsa neexistuje nič také ako dokonalosť. Namiesto toho musíme predložiť čísla, aby sme spresnili čo sme ochotní ešte akceptovať ako dokonalosť a čo už nie. Na tento účel poslúžia štatistiky smrteľných dopravných nehôd, zostavených Svetovou zdravotníckou organizáciou. Vodiči aj cesty vo Veľkej Británii sú podľa tejto štatistiky zdá sa primerane bezpečné, americké už nie natoľko. Nemecké diaľnice, kde sú niektoré úseky bez obmedzenia rýchlosti, vyzerajú mierne bezpečnejšie ako francúzske radarom monitorované.

Pre autonómne vozidlá znamená dokonalosť zníženie počtu osudových nehôd o faktor 100, teda mali by byť o dva rády bezpečnejšie ako je unavený, vyrušený, alebo opitý vodič. Pre priemerného vodiča v USA, ktorý ročne najazdí asi 21 000 km, by sa znížila šanca nehody na 0,15 milióntiny za celý rok. Skutočné hodnoty sa budú líšiť v závislosti od počasia a hustoty premávky. Ale samoregulačné vodičské algoritmy sa nikdy neopijú, ani nebudú mať chuť na agresívnejšiu jazdu.

Technologické fantázie sa menia. Kým niektoré sa naplnili, napríklad v podobe videotelefónov, či automatizácie od kuchynských spotrebičov po pračku, ale ani odvážnejšie sny, ako sú lietajúce autá už nie sú ďaleko. Fantázia sa tak pomaly stáva realitou. Pri autonómnych vozidlách sa hovorí o tretej revolúcii v doprave. A tá by mala byť realitou v roku 2025. V tom čase už nikto nebude súkromne vlastniť auto. Možno by stálo za to spomenúť, že autorom tejto myšlienky je John Zimmer, spoluzakladateľ spoločnosti Lyft na zdieľanie áut. Ale aj Uber už testuje autonómne vozidlá a podobné úsilie vyvíja aj Nutonomy v Singapure.

Skôr či neskôr sa zrejme tieto vízie naplnia, čo potom budeme robiť s tými miliónmi osobných a nákladných automobilov? Ako sa zmení politika výrobcov? A aká vlastne bude cesta Google Car k peniazom?

Hovorí sa, že každá spoločnosť potrebuje jeden naozaj dobrý nápad raz za desať rokov. Pre tak bohatú firmu ako je Google, nie je niekoľko miliárd dolárov na nový prielom v novej oblasti nič likvidačné. Pre túto chvíľu. Netreba zabúdať, že v rámci Google je celý rad rôznych aktivít, ktoré vychádzajú z kategórie "pretože môžeme".  Nemusíme veľa špekulovať, pre Google bude znamenať vývoj dokonalého autonómneho vozidla vyžadovať miliardy na dosiahnutie uspokojivého cieľa. V tejto súvislosti sa vynára celý rad otázky ohľadom obchodného modelu a potenciálneho výsledku.

Prvá veľká otázka je predaj. Bude to licencia, alebo produkt? Postaví si Google vlastné továrne na výrobu automobilov a bude ich predávať ako Google autá? To znie veľmi nepravdepodobne. Pokusy tejto spoločnosti zamerané na hardvér nenaplnili očakávania. Ako výrobca automobilov, buď priamo, alebo prostredníctvom zmluvných výrobcov, sa nestotožňuje so súčasnou firemnou politikou.

Priechodnejšou alternatívou je, že Google bude predávať licenciu na svoje vlastnú platformu, za svoj softvér, ktorý použijú automobilky. Táto cesta ale nie je vôbec jednoduchá. Automobilky by totiž  Googlu mohli oznámiť, že ide o starú pesničku. Niečo podobné sa už odohralo vo svete počítačov, keď Microsoft zarobil peniaze, zatiaľ čo výrobcom PC zostala na krku všetka práca. Alebo z časti aj pri smartfónoch, kedy väčšina výrobcov telefónov s Androidom, s výraznou výnimkou Samsungu, prišli o svoje peniaze.

Takémuto myšlienkovému pochodu nie je naklonený ani Dieter Zetsche, predseda Daimler Benz. Bráni sa nákupu licencií na technológiu od spoločnosti Google, a to najmä v prípade, že nepôjde len o nákup ale aj o výmenu za údaje. Nemecké automobilky sa dali dokopy a radšej kúpili navigačné mapy od Nokie, len aby sa vyhli závislosti na Google. Keď už hovoríme o mapách, jednou z nezodpovedaných technických otázok je presnosť, natoľko potrebná na dosiahnutie skutočnej autonómnej jazdy. Auto samo šoférujúce v reálnom čase si vyžaduje podrobné mapy v čo najlepšej mierke. Niekedy dokonca trojrozmerné.

Konkurenčná Tesla zvolila iný prístup. Vytvára vlastnú hardvérovú / softvérovú platformu, ktorá  zbiera informácie potrebné na vytváranie máp. Ak by sme parafrázovali myšlienku Elona Muska, auto, ktoré „objaví“ dovtedy nezmapovanú zmenu, napríklad práce na ceste, padlý strom, záveje, ostatná flotila vozidiel Tesla túto informáciu prevezme. A pokiaľ ide o úsilie vytvoriť dokonalé autonómne vozidlo, Musk nezastáva názor, že čiastočná automatizácia znižuje bdelosť vodiča, čím sa auto stáva oveľa nebezpečnejšie. Šéf Tesly si myslí, že by bolo nemorálne, ak by sa do praxe nedostali postupné kroky k celkovej automatizácii. "Pri viac ako milión automobilových úmrtí ročne na celom svete, by sa približne pol milióna ľudí zachránilo, ak by mali k dispozícii autopilota od Tesly."

Na jednej strane bezpečnosť na cestách, na strane druhej obavy z rizika, ktoré nedávno potvrdila aj skupina odborníkov z Číny. Našli spôsob, ako na diaľku preniknúť do automobilov Tesla a pohrať sa s nastavením sedadiel, otvoriť kufor, upraviť spätné zrkadlá či zapnúť stierače a to všetko na diaľku. Najhoršie zo všetkého je, že našli spôsob, ako dupnúť na brzdy vozidla hoci boli od neho na míle ďaleko. Podľa vyhlásenia Tesly muselo byť vozidlo pripojené k nebezpečnej Wi-Fi sieti pomocou webového prehliadača. Tesla už aktualizovala svoj softvér vo vozidlách zákazníkov. 

Súvisiace články

Aktuálne správy