Médiá špekulujú kto nakoniec kúpi Twitter: Toto sú horúci kandidáti a ich motivácie

, CNBC;Recode.net Foto: SITA/AP

Americká spoločnosť Twitter by už čoskoro mohla dostať oficiálnu ponuku na prevzatie, záujem o ňu prejavilo niekoľko veľkých technologických podnikov. S odvolaním sa na informované zdroje to uviedol server finančnej televízie CNBC. Cena akcií Twitteri po správe vzrástla o viac ako 15 percent.

Medzi potenciálnych záujemcov patria veľké mená technologického sektora. Podľa jedného zo zdrojov naberajú rokovania na intenzite a mohli by ešte do konca roka viesť k dohode o prevzatí. Vedenie Twitteru by vraj dohodu s radosťou dosiahlo. Twitter bol vo svojich začiatkoch podobne ako Facebook prirovnávaný k novodobému Googlu. Nádeje do neho vkladané, minimálne zatiaľ, vychádzajú naprázdno. Twitter sa čoraz viac podobá firme Yahoo!, hasnúcej hviezdy 90. Rokov, ktorá sa nakoniec pokúša zachrániť predajom svojho jadrového biznisu. Skončí Twitter rovnako? Kto by o neho vlastne mohol prejaviť seriózny záujem?

Twitter má dva hlavné problémy. Prvým je slabnutie expanzie jeho užívateľskej základne. V júli spoločnosť oznámila, že jej priemerný počet mesačne aktívnych užívateľov v druhom kvartáli vzrástol proti prvým trom mesiacom roka iba o tri milióny na 313 miliónov. Rast počtu aktívnych používateľov sa takmer zastavil na začiatku minulého roka, kedy Twitter celosvetovo aktívne používalo 302 miliónov ľudí.
Druhým sú a slabé hospodárske výsledky. Vlani síce spoločnosti tržby vzrástli v medziročnom porovnaní z 1,4 miliardy dolárov na 2,22 miliardy dolárov, jej čistá strata sa ale znížila z 578 miliónov dolárov len na 521 miliónov dolárov. Prvé dva štvrťroky tohto roka bola predsa len o niečo lepšie, Twitter vykázal za prvých šesť mesiacov roka tržby 1,2 miliardy dolárov a čistú stratu 187 miliónov dolárov. Trend vývoja tržieb však zostáva nemilosrdný.

Situácia je napriek tomu pozoruhodná. Hoci z pohľadu počtu užívateľov sa s dominantným Facebookom nemôže ani porovnávať, je v mnohých ohľadoch oveľa populárnejší. Reč je hlavne o politikoch a spravodajských agentúrach, ktoré z neho robia de facto najvýznamnejší spravodajský kanál súčasnosti. A práve to je jeho hlavnou devízou, po ktorej by iné firmy z odboru mohli skočiť.

Trhová hodnota Twitteru sa aktuálne pohybuje okolo 13 miliárd dolárov, prípadný záujemca o jeho kúpe by ale samozrejme musel prihodiť niečo navrch. Ak by sme použili rovnaký model, podľa akého bola ocenená sociálna sieť LinkedIn (33-násobok ročného prevádzkového zisku), na ktorej prevzatie sa dohodla spoločnosť Microsoft, mohol by Twitter získať nového majiteľa za zhruba 18 miliárd dolárov. To proti trhovej cene zo štvrtka 22. septembra predstavovalo prémiu takmer 40 %, po piatkovom posilnení akcií o viac ako pätinu sa tento bonus výrazne stenčil.

Zoznam potenciálnych záujemcov je pomerne dlhý, pozrime sa na tých najpravdepodobnejších.

Google
Patrí k najhorúcejším adeptom na prípadné prevzatie. Má peniaze a nebojí sa ísť do rizika. Holding Alphabet, materská spoločnosť Googlu, vygeneroval len v tohtoročnom druhom štvrťroku tržby 21 miliárd dolárov, čo je viac, než koľko je aktuálna trhová hodnota Twitteri. Predpokladaná suma okolo 18 miliárd dolárov ale nie je úplne zanedbateľná. Google je spoločnosť, ktorá si uvedomuje, že riziko je neoddeliteľnou súčasťou biznisu, ale všetko má svoje medze. Je tiež možné, že Google už šťastie v oblasti sociálnych sietí nebude chcieť skúšať, pretože chápe, že narušiť dominanciu Facebooku je v súčasnosti prakticky nemožné. Google je aktívna skôr na poli cloudových služieb, kde vedie dôstojný súboj so spoločnosťou Amazon. Otázkou je tiež regulácia, konkrétne to, či by politici vo Washingtone umožnili, aby Google, ktorý dnes má de facto monopol na internetové vyhľadávanie, mohol skúsiť ovládnuť aj ďalšiu časť internetu. Projekt Google+ príliš nevyšiel, a tak by sa Twitter mohol pre internetového obra stať akýmsi reparátom. Veľkú službu by Twitter mohol odviesť v spojení s videoportálom YouTube, ktorý pociťuje rastúci tlak zo strany Facebooku a Snapchatu.

Facebook
Spojenie Twitter a Facebooku by bolo logickým krokom. Facebook má jedinečné know-how a vie veci, ktoré Twitter považuje za kľúčové pre svoju budúcnosť, ako je šírenie videa, a do ktorých ešte len preniká. Facebook by sa navyše od Twitteru mohol aj učiť, najmä v oblasti spravodajstva. Vidina posilnenia spravodajského rozmeru Facebooku je určite lákavá, analytici sa však pýtajú, či to nie je za 18 miliárd dolárov trochu málo. Facebook by sa navyše spolu s prevzatím Twitteru musel vyrovnať s tým, že nemalá časť účtov na Twitteri je falošná alebo anonymná, čo je problém, ktorý by vlastník služby WhatsApp nemohol len tak prehliadať. A rovnako ako Google by aj Facebook teoreticky mohol naraziť na nesúhlas regulátorov.

Microsoft
Akvizícia zo strany Microsoftu by mohla byť motivovaná hlavne nedávnou dohodou o prevzatí  profesijnej sociálnej siete LinkedIn za 26 miliárd dolárov. Lenže zatiaľ čo LinkedIn je relatívne dobre rozbehnutý, z Twitteru by sa ľahko mohla stať druhá Nokia. A potom je tu opäť cena. Už 26 miliárd dolárov za LinkedIn bolo veľa, je teda otázkou, ako by firma vysvetľovala, že za Twitter, ktorý je na tom z pohľadu čísel neporovnateľne horšie, dá len o niečo menej.

Apple
Technologický obor Apple predstavil od smrti svojho zakladateľa Steva Jobsa jediný nový produkt, inteligentné hodinky Apple Watch, a ani vylepšenia telefónov iPhone nie sú už až tak zásadné. Podľa mnohých analytikov je to dôkaz toho, že firma na poli elektroniky vyčerpala svoje možnosti a teraz sa bude musieť začať obzerať aj v iných oblastiach, ak má záujem na tom, aby ďalej rástla. Apple žiadnu vlastnú sociálnu sieť nemá, a tak sa priamo ponúka, aby po Twitteri siahol. Peňazí na to má dosť, len na zahraničných účtoch firma nazhromaždila vyše 200 miliárd dolárov. Ak by sa Applu podarilo vyriešiť daňové problémy súvisiace s repatriáciou týchto peňazí, mohol by sa Twitter stať jedným z prvých cieľov. Ale tí, ktorí by radi videli spojenie Applu s Twitterom, si musia uvedomiť, že tieto firmy toho dnes nemajú veľa spoločného. Biznis Applu stojí na hardvéri, Twitter je naopak čisto softvérový, respektíve cloudový. Navyše tržby Applu plynú z predaja, výnosy Twitteru generuje reklama. Hľadať okamžité synergické efekty takéto transakcie by tak bolo zložité.

Verizon Communications
Mobilný operátor Verizon Communications má na účtoch toľko hotovosti, že nevie, čo s ňou. Príkladom je akvizícia firmy Yahoo! – Verizon, síce za internetového priekopníka zaplatí len päť miliárd dolárov, za upadajúcu firmu je ale aj to veľa. Dobre to však svedčí o tom, že sa Verizon len tak niečoho nezľakne. Vlani firma prevzala spoločnosť AOL, ďalšieho z internetového priekopníka, ktorého zlaté časy sú už dávno preč. Jedným z najčastejších argumentov, prečo by Twitter mohol skončiť v rukách Verizonu, sú jeho aktivity v oblasti videostreamingu. Problémom však je, že Twitter nie je tvorcom ani distribútorom mediálneho obsahu, ale len platformou, ktorá ho divákom sprostredkúva. Ťažko tiež odhadnúť, akú hodnotu v tomto kontexte užívatelia Twitteru majú.

News Corp, 21st Century Fox, Walt Disney
Všetky veľké mediálne firmy tak trochu zaspali. Skostnatené spoločnosti sa síce tvária, že prešli zásadným faceliftom, pod povrchom sú to ale stále tí istí dinosaury, ktorí majú problém najmä s oslovovaním mladších generácií. Prevzatie Twitteri by toto mohlo zmeniť. Proti prechodu Twitteri pod krídla niektorého z trojice firiem News Corp, 21st Century Fox a Walt Disney ale opäť hovorí predpokladaná cena transakcie. Aj keby bol Twitter ochotný vzdať sa svojej nezávislosti za svoju trhovú cenu, bolo by to na tieto mediálne firmy veľa. Ak by navyše niektorá z nich chcela Twitter využiť pre šírenie svojho obsahu, nemusela by hneď podpisovať kúpnu zmluvu.

Alibaba
Čínske internetové podniky sú dravci. Alibaba je zatiaľ stále prevažne internetovým predajcom, technológiám sa však rozhodne nevyhýba. Podniká tiež v oblasti cloudových služieb, vlastní niekoľko webových portálov a aktívna je aj v oblasti elektronických platieb. Sociálna sieť s prevažnou väčšinou užívateľov z USA a Európy by sa mohla pri prenikaní Alibaba čoraz viac nie západ hodiť. Vedľa Alibaba by záujem mohli prejaviť aj firmy ako Tencent alebo Baidu. Ako múr, na ktorú by čínske podniky mohli naraziť, sa zatiaľ javí americká Komisia pre zahraničné investície v Spojených štátoch (CFI), ktorá by spojenie Twitteru s čínskymi investormi mohla z bezpečnostných dôvodov mohla zastaviť .

Salesforce
Technologický gigant Salesforce nedávno kúpil softvérového vývojára Quip, ktorého výkonným riaditeľom je Bret Taylor, ten sa nedávno stal členom predstavenstva Twitteru. Niektorí analytici tvrdia, že Taylor je tým, kto by Twitter mohol dostať na správnu cestu, on sám ale opakuje, že nemá záujem. Ľudia zo Salesforce špekulácie okolo možnej akvizície Twitteri odmietajú, ale kto vie ak to v skutočnosti je.

 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy