Lízingový trh rástol aj v druhom štvrťroku

Obstarávacia cena predmetov, financovaných prostredníctvom členov Asociácie leasingových spoločností (ALS) SR, dosiahla počas 1. polroka 2016 výšku 1,069 miliardy eur, čo bolo medziročne o 15 % viac. Išlo o takmer 39.000 nových zmlúv. Z hlavných komodít zostalo aj počas 2. štvrťroka ťahúňom lízingového trhu financovanie osobných áut, ktorých objem medziročne poskočil až o tretinu.
Rok 2016 priniesol výraznú zmenu v štruktúre klientov, ktorí sa zaujímali o produkty lízingových spoločností. O viac ako polovicu sa totiž medziročne zvýšilo financovanie firiem z priemyselných oblastí vrátane stavebníctva, približne s rastom trhu sa vyvíjalo aj financovanie podnikateľov poskytujúcich služby. Naopak, až o pätinu pokleslo financovanie poľnohospodárov a o desatinu sa znížil aj záujem spotrebiteľov.
Zastúpenie spotrebiteľov na novom objeme lízingových spoločností tým kleslo z obvyklých približne 15 % na aktuálnych 10 %. Predaje nových osobných áut pre spotrebiteľov pritom za 6 mesiacov tohto roku medziročne narástli o 10 %, a preto je zrejmé, že záujem o financovanie sa presunul k iným poskytovateľom.
Dôvodom poklesov u poľnohospodárov je nasýtenie ich financovania už počas minulého roku. V prípade spotrebiteľov je to uplatňovanie nových, prísnejších skóringových modelov v členských lízingových spoločnostiach od 1. 9. 2015, všeobecne nízke úrokové sadzby a zároveň ľahšia dostupnosť bezúčelového financovania pre retailových klientov v bankách.
Z hľadiska produktov mali klienti počas 1. polroka 2016 najväčší záujem o operatívny lízing, ktorého medziročný nárast bol až tretinový a jeho podiel na nových obchodoch lízingových spoločností dosiahol 15 %. Záujem o finančný lízing bol medziročne približne o šestinu vyšší a na celkovom trhu mal tento produkt presne polovičné zastúpenie.
Obratovo najsilnejšou komoditou na lízingovom trhu, s podielom až 46 %, zostalo financovanie osobných áut. Nový objem financovania za 6 mesiacov dosiahol 490 miliónov eur, čo bolo medziročne o 29 % viac. Komodita však bola nahor ťahaná výlučne záujmom zo strany firiem a živnostníkov, keďže ich nárast obratu dosiahol až 46 %, zatiaľ čo financovanie spotrebiteľov medziročne pokleslo o desatinu. Celkový počet nových zmlúv v komodite bol 27.500.
Objemovo druhou najvýznamnejšou komoditou, na rozdiel od minulého roka, zostalo financovanie nákladných vozidiel. To dosiahlo výšku nových obchodov 266 miliónov eur, čo je medziročne o 14 % viac. Výraznému, až dvojtretinovému nárastu sa tešilo financovanie autobusov a stavebných špeciálov, pätinový nárast obratu mali aj prívesy a návesy. Len symbolický rast dosiahlo financovanie dominantného segmentu ťahačov, ktorých zastúpenie v komodite sa tým znížilo na 70 %.

TASR informoval Marián Tibenský, generálny tajomník ALS SR.

Súvisiace články

Aktuálne správy