Nemá kto robiť: Zúfalí zamestnávatelia márne núkajú zvýšené platy, či ubytovanie

, Bloomberg Foto: SITA/AP

Milióny občanov z regiónu strednej a východnej Európy sa presunuli za lepšie platenou prácou do starých krajín Európskej únie. Firmy čoraz viac bojujú s nedostatkom zamestnancov. Popri zvyšovaní miezd preto vymýšľajú rôzne benefity, píše spravodajská agentúra Bloomberg.

Investori, ktorí do strednej a východnej Európy často prichádzali za lacnou pracovnou silou, majú obavy, že zákazky nebude mať kto vyrábať. "Jednou z prvých otázok, ktorú si v dnes investori pokladajú, je, či budú mať dosť schopných pracovníkov pre uskutočnenie svojich plánov," opisuje aktuálnu situáciu Robert Benzce, šéf ľudských zdrojov poradenskej spoločnosti PricewaterhouseCoopers v Budapešti. "Nedostatok pracovníkov je to, kvôli čomu šéfovia naprieč východnou Európou nemôžu spať," dodáva.

Niekoľko krajín regiónu už čelí odlivu miliónov občanov, tí sa presunuli za lepšie platenou prácou do starých krajín Európskej únie, a chýbajú tak na domácom trhu. Ďalšími dôvodmi problémov na pracovnom trhu sú starnúca populácia alebo averzia k masovej imigrácii, uvádza Bloomberg.

Nedostatok pracovníkov rastie alarmujúcim tempom. Celkový počet neobsadených pozícií sa v Českej republike vyšplhal na 166 percent v posledných dvoch rokoch, hoci krajina patrí medzi tie s najnižšou nezamestnanosťou v EÚ. Na čele rebríčka je Lotyšsko, kde sa podiel strojnásobil v priebehu minulého roka, zatiaľ čo v Poľsku sa od decembra zdvojnásobil.

Firmy sa snažia nalákať ľudí hlavne zvýšením miezd. Tie medziročne najviac vzrástli v Rumunsku (o 14 percent), Litve a Bulharsku, píše Bloomberg. Lidl zvýšil platy v Česku o štvrtinu a v Maďarsku o pätinu.

Lenže to nestačí a zamestnávatelia musia hľadať aj iné cesty. Nezvyčajný benefit tento rok ponúkol fastfoodový reťazec McDonald’s v Maďarsku. Pracovníkom núka ubytovanie zdarma, hlavne v rámci prevádzok mimo centra. Zamestnanci hradia len súvisiace poplatky, väčšinou za energie. Rumunské softvérové firmy lákajú na vstupy do fitnescentier, či rôzne vouchre. Najväčším nedostatkom pracovníkov trpí podľa agentúry Bloomberg Litva, kde sa počet neobsadených miest medziročne dokonca strojnásobil.

Problém pociťujú aj automobilky, ktoré sú hlavne v krajinách strednej Európy základom priemyslu. Za výrobnými linkami nájdeme stále viac cudzincov. Zatiaľ čo doteraz firmy trápil hlavne nedostatok odborníkov, teraz márne hľadajú aj nekvalifikovaných robotníkov. Slovensko vyrobí najväčší počet vozidiel na jedného obyvateľa na celom svete. V PSA Peugeot Citroen sú zamestnaní Rumuni, Bulhari, Srbi aj Maďari. Samozrejme väčšina zamestnancov sú domáci, automobilka ale musí ponúkať školenia a ubytovanie, aby dokázala prilákať viac pracovníkov, uviedol šéf Združenia automobilového priemyslu Ján Pribula pre Hospodárske noviny. Zatiaľ čo pre KIA v Žiline sa ukazuje ďalší rekordný rok, začínajú aj tam cítiť, "skutočný nedostatok pracovných síl," ako sa vyjadril hovorca Jozef Bačé. "Stále väčšiemu počtu žiadateľom chýbajú zručnosti potrebné v automobilovom priemysle, a celkovo často nemajú záujem o dlhodobú zamestnanosť. V ostatnom čase je ťažké obsadiť aj menej kvalifikované  pozície, ako sú pri montážnej linke a v lakovni," cituje Bačého Bloomberg.

Problémy na trhu práce ohrozujú príliv zahraničných investícií, ktorý pomohol poháňať slovenskú ekonomiku. Priemerné ročné tempo rastu v roku 2004 dosiahlo 4 percentá, bol to viac ako dvojnásobok tempa západných rovesníkov. "Je to otázka kvantity a kvality práce v celej východnej Európe," povedal Dirk Wolfer, hovorca nemecko-maďarskej komory priemyslu a obchodu, ktorá reprezentuje podniky vrátane takých ako je Daimler a Commerzbank AG. "Je to potrebné riešiť v najbližších niekoľkých rokoch, v opačnom prípade by to bol na úkor iinvestícií."

V súčasnosti ale firmy stále prichádzajú. Z automobiliek to bude Jaguar Land Rover, ten bude potrebovať 2800 pracovníkov pre svoj nový výrobný závod na Slovensku, ktorý by mal začať s produkciou v roku 2018. Aj keď vo veľkom meradle nábor nezačne skôr ako za 12-18 mesiacov, hovorca Jaguar tvrdí, že spoločnosť je od začiatku roka "zahltená" záujemcami o pracovné pozície. Mercedes Daimler v júli oznámil, že hodlá rozšíriť kapacitu v Maďarsku, a do roku 2020 chce vytvoriť 2500 pracovných miest.

Východná Európa má stále svoje výhody. Mzdy predstavujú aj naďalej zlomok toho, čo dostávajú pracovníci na západe, a to aj po nedávnom zvyšovaní.

Vlády sa intenzívnejšie zameriavajú na vzdelávacie inštitúcie, aby pomohli trhu práce. A kým nenastane náprava, fimry môžu nasledovať vo svojej kreativite príklad  McDonald’s aby pomohli uspokojiť ich hlad po nových pracovníkoch. 

Súvisiace články

Aktuálne správy