Trampoty s hypotékou: Ako sa z vás kvôli drobnosti môže stať pre banku neplatič

, opnzch Foto: thinkstock

Naša čitateľka sa dostala do nezávideniahodnej situácie. Ako inak, nie z vlastnej viny. Finančná záťaž, ktorú musí znášať, je podľa jej slov, pre ňu doslova likvidačná.

Čitateľka Iveta si vzala v banke hypotéku. So splácaním úveru problém nemala, výplata jej chodí na účet pravidelne. Až jedného dňa jej zamestnávateľ zmenil dátum výplaty. Taká drobnosť, poviete si, ale tým pádom sa dostala do omeškania so splátkou a začali jej chodiť upomienky. Zašla do banky, aby požiadala o zmenu dátumu splatnosti, ale na jej prekvapenie nepochodila. Jej žiadosť zamietli s tým, že je v banke vedená ako neplatič.

Ako teda postupovať v takejto situácii?
„Klient sa v zmluve zaviazal, že bude splácať úver v dohodnutom termíne a je povinný v tento deň zabezpečiť dostatok prostriedkov na svojom účte. Banka si automaticky z tohto účtu inkasuje mesačné splátky. Ak je klient v omeškaní so splátkou, banka má automatický proces zasielania upomienok, systém nerozlišuje z akého dôvodu delikvencia vznikla. Preto je potrebné tento problém riešiť v predstihu,“ reagoval na našu otázku hovorca OTP Banky Peter Ohrajter.

Inými slovami, ak vopred netušíte, že vám z nejakého dôvodu bude chodiť výplata v inom termíne, nedokážete sa v predstihu zariadiť, aby ste mali na účte dostatok prostriedkov. „V prípade, že klientovi sa zmenil dátum výplaty, má možnosť požiadať o zmenu termínu splátky. Je vhodné ak tak urobí v čase, keď ešte nie je v omeškaní so splátkou. Ak ide o niekoľkodňové omeškanie z dôvodu zmeny termínu vyplácania mzdy, vie banka operatívne túto zmenu termínu splátky aj napriek tomu vykonať,“ oponuje Ivetinej skúsenosti Ohrajter.

Iveta je ale presvedčená, že to banke takto vyhovuje. „Zašlú  mi dvakrát upomienku a hneď mám o 50 eur vyššiu splátku. Zarábam minimálnu mzdu, je to pre mňa veľa zbytočne zaplatených peňazí. Banke je to ale jedno, dostala som odpoveď, že si to mám zariadiť tak, aby som mala k dohodnutému dátumu na účte peniaze. Ale to nedokážem, lebo by som v jednom mesiaci musela mať na účte peniaze pokrývajúce dve splátky a to si nemôžem dovoliť,“ vysvetľuje svoju situáciu Iveta a dodáva, že všade len počúva ako sa dá pri problémoch s bankou vždy dohodnúť len netrba strkať hlavu do piesku a komunikovať.

„V každom prípade odporúčame aby klient pri akýchkoľvek vzniknutých problémoch s realizáciou splátky navštívil pobočku banky a banka nastaví proces tak, aby klient mohol naďalej bezproblémovo splácať úver,“ opakuje známy postup Ohrajter. „Vždy sa dá nájsť riešenie, ale oni o to nestoja,“ kontruje Iveta s tým, že je to pre ňu problém, ktorý nedokáže vyriešiť a že peniaze za upomienky jej veľmi chýbajú. Že by to bolo opäť raz o ľudskom prístupe?

 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy