Mladí nedôverujú bankám, prednosť dostávajú mobilné appky a startupy

, Business Insider Foto: thiinkstock

Pre každého, kto už zarábal počas finančnej krízy v roku 2008, bude asi ťažké zabudnúť na mená bánk, ktoré bolo potrebné zchraňovať.

Mladí v tom čase ešte študovali, na vysokej, či strednej škole. Možno nejaká tá brigáda na prilepšenie, alebo vedľajší pracovný úväzok. Aj keď ich peniaze kríza priamo nezasiahla, celkové prostredie sa zmenilo. Odniekadiaľ musí prameniť nedôvera s akou sa chrbtom obracajú finančným  inštitúciám.

Aj správcovia rizikového kapitálu firiem si všimli tento trend. Veľké zmeny sa udiali v priebehu niekoľkých posledných rokov, hlavne pokiaľ ide o zmýšľanie mladých. "Je to obrovský posun v správaní sa spotrebiteľov a spotrebiteľskej dôvery," povedal Rick Yang  z New Enterprise Associates, jednej z najstarších svetových firiem na správu rizikového kapitálu. "Myslím si, že to pochádza z finančnej krízy. Mladí nedôverujú existujúcim finančným službám a a radšej veria technológiám. Dokonca im veria viac, než zavedeným značkám ako je J. P. Morgan Chase alebo Wells Fargo."

Rôzne startupy, to je to čo mladí hľadajú. A dávajú im šancu. Cez mobilné aplikácie, ako je napríklad Simple and Chime, mladí omnoho ochotnejšie utrácajú a šetria, než by nechali svoje peniaze ležať na účte v tradičnej banke. Aplikácia Venmo, ktorá umožňuje užívateľom ľahšie prevádzať peniaze, sa čoraz častejšie objavuje aj v iných aplikáciách, podobne ako Apple Pay.

Ale služby ako je Simple and Chime musia mať za sebou banku, ako poistku, vyžaduje si to zákon na ochranu spotrebiteľa. To znamená, že musí existovať spolupráca medzi veľkými bankami a startupmi, ktoré by tieto banky najradšej nevideli.  "Dnes je naozaj ťažké, ponúknuť klientom kompletnú sadu bankovníckych služieb, a myslím si,  startupy ani existujúce finančné inštitúcie, nechápu, čo je správna miera spolupráce. Je to jedna z vecí, ktoré by si mali na konci dňa obe strany uvedomiť. Potrebujú jeden druhého, ale obe strany sú trochu na pozore pred sebou," dodal Yang.

Podobne ako v doprave, zavedené firmy sa budú brániť osvojiť si najnovší trend. Kým menšie banky a finančné inštitúcie majú dostatok motivácie pre zmeny, ako prilákať mladých, menej zarábajúcich  zákazníkov, pre veľké banky to môže trvať dlhšie. Ak to bude trvať príliš dlho, môže sa ľahko stať, že bude neskoro. 

Súvisiace články

Aktuálne správy