Novela o osobitnom odvode sa nepozdáva viacerým subjektom

Republiková únia zamestnávateľov navrhuje osobitný odvod nezvyšovať a čo najskôr ho úplne zrušiť. Slovenská banková asociácia s novelou zákona o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií taktiež nesúhlasí. Nárast odvodu môže mať podľa Národnej banky Slovenska pomerne výrazný vplyv na ziskovosť bankového sektora.

To, že osobitný odvod bánk by mal zostať na súčasnej výške do konca roka 2020, sa nepozdáva viacerým subjektom. Republiková únia zamestnávateľov navrhuje osobitný odvod nezvyšovať a čo najskôr ho úplne zrušiť. Slovenská banková asociácia s novelou zákona o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií taktiež nesúhlasí.

Najdôležitejšou zmenou novely zákona je fixácia sadzby odvodu. Kým doteraz sa jeho výška odvíjala od sumy uhradeného odvodu, po novom by mala byť sadzba presne stanovená. Navrhuje sa ponechať sadzbu osobitného odvodu bánk na kalendárne roky 2017 až 2020 na súčasnej úrovni koeficienta, teda 0,2 % a časovo obmedziť jeho platenie do konca roka 2020. Od roku 2021 sa navrhuje nulová sadba tohto odvodu. Novela by mala nadobudnúť účinnosť 24. novembra 2016.

Novela zároveň ruší ustanovenia o tzv. degresii sadzby bankového odvodu v závislosti od dosiahnutia sumy uhradeného odvodu a úrovne definovaného ukazovateľa, ktorým je podiel uhradených odvodov na celkových aktívach bankového sektora SR. Osobitný odvod platia banky na Slovensku od roku 2012. Až do roku 2015 bola sadzba osobitného odvodu vo výške 0,4 % a od roku 2015 sa znížila na súčasnú úroveň 0,2 % zo základu pre výpočet odvodu. Doteraz banky zaplatili na osobitnom odvode spolu viac ako 696 mil. eur.

Republiková únia zamestnávateľov už v minulosti zásadne nesúhlasila so zavádzaním akýchkoľvek selektívnych daní – v tomto prípade pre finančný sektor. Únia odporúča daný odvod nezvyšovať a čo najskôr ho úplne zrušiť. “Upozorňujeme na fakt, že podľa štátneho záverečného účtu za rok 2012 boli príjmy 11,83 mld. eur, zatiaľ čo v roku 2015 to bolo už 16,234 mld. eur, čo predstavuje nárast o 4,404 mld. eur. Pri takomto razantnom náraste príjmov nevidíme dôvod na zachovávanie akýchkoľvek odvetvovo špecifických daní, resp. odvodov,“ uviedla únia v rámci pripomienkového konania.

Slovenská banková asociácia namieta, že zmeny v zákone povedú k stopercentnému zvýšeniu nákladov bankového sektora spojených s tzv. bankovým odvodom. V budúcom roku by napríklad banky podľa súčasného stavu odviedli 61,7 mil. eur, avšak podľa nového návrhu by to malo byť až 123,4 mil. eur. Bankovej asociácii nie sú známe žiadne nové skutočnosti, ktoré by opodstatňovali nevyhnutnosť takéhoto zaťaženia.

Banky na Slovensku v súčasnosti platia na riešenie prípadných kríz v budúcnosti už dva príspevky, druhým je príspevok do Národného rezolučného fondu, ktorý vychádza z európskych pravidiel a je približne štyrikrát nižší ako bankový odvod. Avšak s ohľadom na problematický stav verejných financií banková asociácia navrhuje osobitný odvod ponechať do roku 2019, pričom by sadzby boli stanovené na úrovni 0,2 % pre rok 2017 a 0,1 % pre roky 2018 a 2019.

Nárast odvodu môže mať podľa Národnej banky Slovenska pomerne výrazný vplyv na ziskovosť bankového sektora, a to hlavne z dôvodu nízkych úrokových sadzieb v súčasnosti. Udržanie primeranej ziskovosti je všeobecne vnímané ako jedno z hlavných rizík pre stabilitu európskeho bankového sektora. Vplyv na ziskovosť na Slovensku je ešte výraznejší v kombinácii s ostatnými odvodmi a príspevkami. Negatívne ovplyvnená tak môže byť tvorba kapitálu v bankách, ako aj úverovanie reálnej ekonomiky.

Súvisiace články

Aktuálne správy