Kaviareň dokáže konkurovať bankám: Namiesto karty platobnej, radšej zákaznícku

, WSJ Foto: SITA/AP

Ľudia si neukladajú peniaze už len do bánk. Klienti platobnej služby PayPal či kaviarenského reťazca Starbucks majú v týchto firmách uložených viac peňazí, než v depozitoch niektorých bánk.

Správa peňazí sa postupne mení, ľudia už nedokladajú peniaze na bankových účtoch, alebo doma do trezoru. S nástupom finančných technológií začínajú tradičné úlohu bánk ako strážcu depozít nahrádzať spoločnosti úplne iného typu. Informáciu nedávno priniesol denník The Wall Street Journal na základe údajov poskytnutých spoločnosťou S&P Global Market Intelligence.

Klienti amerického kaviarenského reťazca Starbucks majú na zákazníckych kartách a v mobilnej aplikácii reťazca „prednabitých“  1,2 miliardy dolárov. To je viac, než majú na klientskych vkladoch niektoré známe americké finančné inštitúcie. Pre porovnanie, v California Republic Bank majú klienti uložených len 1,01 miliardy dolárov a jeden z lídrov tamojšieho trhu s predplatenými platobnými kartami, spoločnosť Green Dot Corporation, disponuje na svojich účtoch s iba asi 560 miliónmi dolárov svojich klientov. Ide pritom o sumu, ktorú mali klienti kaviarenského reťazca v prvých troch mesiacoch tohto roka. V roku 2014 bolo na vernostných kartách Starbucks asi 621 miliónov dolárov. Odhaduje sa tak, že táto suma do budúcnosti porastie. Dnes má reťazec v Spojených štátoch asi 12 miliónov aktívnych klientov. To znamená, že na jednu kartu pripadá v priemere asi 100 dolárov.


Výška depozitu vo vybraných bankách a firmách v miliardách dolárov (zdroj: WSJ)

PayPal – 13,02
American Express – 3,332
The Bancorp Inc. – 2,68
Starbucks – 1,2
Customers Bancorp – 0,78
Green Dot Corp – 0,56


Vernostný program funguje tak, že zákazník si kartu nabíja a následne ňou môžu v sieti reťazca platiť nielen za kávu, ale aj za ďalšie produkty. Kartu či aplikácii pritom využíva veľká časť zákazníkov. Z analyzovaných dát vyplýva, že kartou Starbucks sa zaplatí v Spojených štátoch a Kanade asi 41 percent transakcií. V USA je potom ďalších 24 percent z celkového objemu platieb uskutočnené cez aplikáciu reťazca.

Motiváciou na využívanie predplatených služieb je program bonusov, napríklad nápoje zadarmo, možnosti vybaviť objednávku priamo v aplikácii či malá pozornosť pri príležitosti narodenín zákazníka.

Tradičným finančným inštitúciám ale "neberie prácu" len kaviarenský reťazec. Banky vytláčajú z ich predtým nespochybniteľných pozícií aj hráči z e-commerce scény. Napríklad internetová platobná brána PayPal má na svojich účtoch asi 13 miliárd klientskych peňazí. Oproti tomu známa finančná spoločnosť American Express len 3,3 miliardy dolárov. Je ale dôležité podotknúť, že na rozdiel od vkladov v bankách, za tieto peniaze neručí Federálny úrad pre poistenie vkladov.

Podľa zákona nie je PayPal bankou. Ani peniaze nie sú úročené ako bežný depozit, ale ide len o zákaznícku hotovosť, ktorá čaká na to, až ju ľudia minú či peniaze prevedú na účet. PayPal na týchto peniazoch zarába vo chvíli, keď sa skutočne hýbu, a spoločnosť tak dostane poplatok z transakcie. Len hotovosťou na účtoch ale konkurencia bankám zo strany brány PayPal nekončí. Spoločnosť ponúka aj ďalšie "bankové" služby, ako sú debetné alebo kreditné karty, či poskytuje menšie podnikateľské pôžičky. Práve to sa ale niektorým ľuďom nepáči a požadujú, aby sa k tejto firme pristupovalo ako k banke.

Súvisiace články

Aktuálne správy